Om economische en nautische redenen moet de voorhaven van Zeebrugge open blijven. De aanleg van een sluis of een stormvloedkering in de voorhaven is geen optie. Om de voorhaven te beschermen, zullen de kades en strekdammen op termijn verhoogd moeten worden. Een eerste ophoging moet de komende 35 jaren worden uitgevoerd.
In de jachthaven biedt het Masterplan Kustveiligheid bescherming tot en met 0,4 m zeespiegelstijging. Om de jachthaven en het achterland te beschermen, liggen vandaag nog verschillende keuzes voor: een stormvloedkering (met meerdere opties nadien) en de sluis.
- Stap 1
Om de jachthaven blijvend te beschermen, kiezen we in dit pad voor de aanleg van een stormvloedkering in de jachthavenmond tegen het moment dat de zeespiegel 40 cm gestegen zal zijn (verwacht rond 2060). Daarmee zal de jachthaven dan tot ongeveer 2 meter zeespiegelstijging beschermd zijn.
Bij 2 m zeespiegelstijging zal de stormvloedkering tot 7x per jaar moeten sluiten. Bij een nog hogere zeespiegelstijging liggen verschillende keuzes voor:
- De stormvloedkering verhogen en versterken mét bijkomende ophogingen rondom de jachthaven
- Het vervangen door een keersluis
- Het vervangen door een sluis
Het voordeel van de keuze voor een stormvloedkering met het openhouden van opties nadien, is dat we rekening kunnen houden met toekomstige onzekerheden.
- Stap 2
In dit pad kiezen we al vanaf 0,4 m zeespiegelstijging (verwacht tegen 2060) voor een sluis. Dankzij de sluis dienen in de haven geen bijkomende ophogingen meer te gebeuren bovenop de ophogingen uitgevoerd en gepland in het kader van het Masterplan Kustveiligheid. Op termijn dient de sluis verder verhoogd en versterkt te worden.
Voordeel voor de keuze van één pad is de duidelijkheid, meteen.
Keuze noodzakelijk ten laatste tegen 2040
Na het opmaken van een toekomstvisie voor de vier kustjachthavens zullen we hier ten laatste tegen 2040 een keuze moeten maken. Rekening houdend met zeespiegelstijging en de noodzakelijke planningstermijnen, is dit immers het uiterste keuzemoment. Het uiteindelijke pad dient sowieso aan te sluiten op de open voorhaven én dient ook afgestemd te worden op de nieuwe Visartsluis.