Om de haven en het achterland te beschermen tegen een nog hogere zeespiegelstijging liggen nog verschillende alternatieven voor: een open haven, een stormvloedkering, een sluis of het gecombineerd alternatief met uitgestelde keuze (rekening houdend met zeespiegelstijging en de noodzakelijke planningstermijnen, dient een definitieve keuze gemaakt te worden tegen 2030).
Rekening houdend met zeespiegelstijging en de noodzakelijke planningstermijnen, dient een definitieve keuze gemaakt te worden tegen 2030.
De stad Oostende, de Haven van Oostende en de Vlaamse overheid engageren zich om de volgende jaren tot een gedragen beslissing te komen.
- Stap 1
Bij deze optie worden stormmuren, dijken, terreinen tegen dat de zee 30 cm gestegen is (verwacht rond 2050) (in beperkte mate) verder opgehoogd.
Om ons vanaf een zeespiegelstijging van +1 m te blijven beschermen tot en met +3 m zeespiegelstijging bouwen we nog later in de toekomst aanvullend een stormvloedkering in de havenmond. Het exacte moment waarop bijkomen deze stormvloedkering klaar moet zijn, hangt af van de snelheid van de zeespiegelstijging.
- Stap 2
Bij deze optie kiezen we ervoor om tegen dat de zee 30 cm gestegen is (verwacht rond 2050) een stormvloedkering in de havenmond van Oostende te bouwen. In combinatie met de stormmuren die ten laatste tegen 2030 uitgevoerd worden in kader van het Masterplan Kustveiligheid, zal dit volstaan om Oostende tot 2 meter zeespiegelstijging te beschermen.
Bij 2 m zeespiegelstijging zal bovenstaande eerste stormvloedkering in de haven van Oostende tot 13 keer per jaar moeten sluiten. Om haven en achterland ook nadien blijvend te beschermen, bouwen we tegen dan een hogere stormvloedkering in combinatie met het verhogen van stormmuren, dijken en terreinen rondom de haven.
- Stap 3
Bij deze optie kiezen we al vanaf 0,3 m zeespiegelstijging voor een sluis. Dankzij de sluis dienen in de haven geen bijkomende ophogingen meer te gebeuren bovenop de stormmuren uitgevoerd en gepland in het kader van het Masterplan Kustveiligheid. Om nautische redenen dienen - bij de aanleg van een sluis - de strekdammen aanzienlijk zeewaarts verlengd te worden. Op termijn dienen de sluis en de strekdammen ook verder verhoogd en versterkt te worden.