Gedaan met laden. U bevindt zich op: 28 gemeenten worden er 13: ontdek de rol van Digitaal Vlaanderen in de nakende gemeentefusies Digitaal Vlaanderen

28 gemeenten worden er 13: ontdek de rol van Digitaal Vlaanderen in de nakende gemeentefusies

Nieuwsbericht
3 december 2024

Op 1 januari 2025 ondergaat Vlaanderen een ingrijpende administratieve wijziging: 28 gemeenten fuseren tot 13 nieuwe fusiegemeenten. Deze fusies, die op vrijwillige basis plaatsvinden, zijn een belangrijke stap naar efficiëntere en toekomstbestendige lokale besturen. Met de deadline in zicht bevindt de grootschalige transformatie zich in de laatste voorbereidingsfase. Digitaal Vlaanderen heeft achter de schermen intensief gewerkt om een groot deel van de administratieve last, met name die van adreswijzigingen, zoveel mogelijk uit handen van de fusiebesturen te nemen. 

Heradressering van 28 gemeenten

De 28 fuserende gemeenten kozen elk een nieuwe, overkoepelende naam, zodat in de toekomst eenduidig gesproken kan worden over de nieuwe gemeente als geheel.

De fusie betreft de volgende gemeenten:

  1. Antwerpen en Borsbeek:
    Borsbeek wordt als district opgenomen in Antwerpen, waarbij de naam Antwerpen behouden blijft.

  2. Lokeren en Moerbeke:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, en de naam Lokeren blijft bestaan.

  3. Melle en Merelbeke:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, de nieuwe gemeente zal Merelbeke-Melle heten.

  4. Meulebeke en Tielt:
    Deze fusie gaat verder onder de naam Tielt.

  5. Ruiselede en Wingene:
    De nieuwe fusiegemeente gaat verder onder de naam Wingene.

  6. De Pinte en Nazareth:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, de nieuwe gemeente zal Nazareth-De Pinte heten.

  7. Galmaarden, Gooik en Herne:
    Deze drie gemeenten fuseren tot Pajottegem.

  8. Ham en Tessenderlo:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, de nieuwe gemeente zal Tessenderlo-Ham heten.

  9. Hasselt en Kortessem:
    Kortessem fuseert met Hasselt, waarbij de naam Hasselt behouden blijft.

  10. Lochristi en Wachtebeke:
    De fusie gaat verder onder de naam Lochristi.

  11. Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht:
    Deze drie gemeenten fuseren, de officiële naam zoals bepaald in het fusiedecreet is Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, maar er is ambitie om later nog een nieuwe naam te kiezen.

  12. Tongeren en Borgloon:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, de nieuwe gemeente zal Tongeren-Borgloon heten.

  13. Bilzen en Hoeselt:
    Deze twee gemeenten voegen zich samen, de nieuwe gemeente zal Bilzen-Hoeselt heten.

Wat wordt concreet aangepast?

Verschillende adrescomponenten worden aangepast:

  • Aanpassing van gemeentenamen aan de nieuwe fusienaam.

  • Herziening van straatnamen om verwarring of duplicaten te voorkomen.

  • In sommige gevallen hernummering van huis- en busnummers om de adressen logischer te structureren. ​​​​​​​

  • Aanpassing van identificatoren, zoals BeSt- en NIS-codes.

Bij de fusie van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht wordt ook de provinciegrens aangepast, waardoor de hele fusiegemeente tot Oost-Vlaanderen zal behoren.

De rol van Digitaal Vlaanderen in de heradressering

Elke gemeentefusie brengt onvermijdelijk een reeks administratieve en digitale aanpassingen met zich mee. Zo moet bijvoorbeeld worden voorkomen dat straten binnen de nieuwe fusiegemeente dezelfde naam hebben. Dit proces heeft gevolgen voor tal van systemen en registers en vereist een sterke coördinatie. Digitaal Vlaanderen werd ingeschakeld om dit proces centraal te coördineren en de administratieve last voor lokale besturen, burgers, ondernemingen en verenigingen tot een minimum te beperken.

Life Event Scan ‘Ik krijg een nieuw adres’

Om de impact van een adreswijziging te kennen, werd gestart met het uitvoeren van de Life Event Scan ‘ik krijg een nieuw adres’. Hiervoor sprak Digitaal Vlaanderen met burgers, ondernemingen en verenigingen om de gevolgen van een heradressering in kaart te brengen. Dit resulteerde in een overkoepelende leidraad die de impact van gemeentefusies bundelt. Door deze gestructureerde aanpak hoeven fusiegemeenten niet zelf afzonderlijk informatie te verzamelen, wat helpt om de adreswijzigingen te stroomlijnen en de impact op betrokken partijen tot een minimum te beperken.

Het Adressenregister als startpunt van de keten

De aangepaste geodata worden centraal beheerd in het Adressenregister, de authentieke bron van Digitaal Vlaanderen die alle adrescomponenten vastlegt en dient als de primaire bron voor alle adresgerelateerde informatie. Wanneer er wijzigingen optreden, worden deze onmiddellijk doorgevoerd in het register en vervolgens doorgegeven aan andere bouwblokken van Digitaal Vlaanderen zoals alle basisregisters, geo-bouwstenen, maar ook Mijn Burgerprofiel en MAGDA. De gegevensstroom stopt niet bij Digitaal Vlaanderen. Ook andere overheidsdiensten en externe afnemers, zoals hulpdiensten, banken, energieleveranciers en navigatiesoftware, ontvangen de meest actuele adressen. Dit zorgt ervoor dat adressen overal correct en up-to-date zijn, wat het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van deze gegevens aanzienlijk vergroot.

Minimalisering van administratieve rompslomp: hoe werkt het?

Om de administratieve rompslomp voor burgers, bedrijven en organisaties te minimaliseren, biedt het Adressenregister twee belangrijke opties voor de verwerking van adreswijzigingen.

1. Directe integratie via gekoppelde bronnen

Organisaties en lokale besturen die zijn gekoppeld aan een van de authentieke bronnen (zoals het Rijkregister, de Kruispuntbank Ondernemingen, het Kadaster en het Adressenregister zelf) kunnen de nieuwe adresgegevens direct verwerken. Deze koppeling zorgt ervoor dat de wijzigingen automatisch worden doorgevoerd, zonder dat extra handelingen nodig zijn.

2. Gebruik van verschilbestanden voor organisaties zonder directe koppeling

Voor organisaties die geen directe koppeling hebben met de bovenstaande bronnen, biedt het Adressenregister een andere handige oplossing. Zij kunnen gebruik maken van gratis verschilbestanden, die het Adressenregister ter beschikking stelt. Deze bestanden maken het mogelijk om updates proactief te verwerken, zodat de gegevens op de juiste manier kunnen worden aangepast, zelfs zonder automatische koppeling.

“We staan klaar om iedereen die met adressen werkt te ondersteunen, van kleine sportverenigingen tot theaters en grote bedrijven. Dankzij de overzichtelijke lijsten die wij beschikbaar stellen, is het updaten van adresbestanden snel en eenvoudig geregeld”, benadrukt Naomi Oste, Business Analist Expert.

Voordelen van een gestroomlijnde aanpak

Jan Laporte, Product Partner van het Adressenregister, legt uit dat het proactief doorvoeren van adreswijzigingen grote voordelen biedt. “Elke organisatie kan de benodigde adreswijzigingen pro-actief doorvoeren, zonder dat actie van de betrokkenen zelf nodig is”, zegt hij. “Dit vermindert de administratieve rompslomp voor burgers, bedrijven en verenigingen, en biedt een structurele manier om wijzigingen door te voeren.”

Daarnaast legt Jan de nadruk op het belang van een gestructureerde update van adressenbestanden, vooral bij fusies. “Een gestructureerde aanpak is duidelijk te prefereren boven ad hoc-aanpassingen, omdat het een efficiëntere en minder belastende overgang naar de nieuwe situatie garandeert,” voegt hij toe.

Eindfase: alles klaar voor de adreswijzigingen

De voorbereidingen voor de adreswijzigingen bevinden zich momenteel in de eindfase. Alle aanpassingen voor het Adressenregister zijn uitvoerig getest, inclusief een uitgebreide end-to-end-test in een testomgeving. Inmiddels zijn de systemen in productie, en alle processen verlopen zonder foutmeldingen.

Sinds september houden Agentschap Binnenlands Bestuur en Digitaal Vlaanderen ook regelmatige evaluatiesessies met de fusiebesturen en hun IT-dienstenleveranciers om ervoor te zorgen dat alles volgens planning verloopt. Tot nu toe ligt alles perfect op schema.

Zelf aan de slag? Gebruik onze verschilbestanden

Om ook organisaties zonder koppeling met een authentieke bron te ondersteunen, publiceert Digitaal Vlaanderen verschilbestanden. Deze lijsten geven aan welk bestaand adres in de nieuwe toestand zal veranderen. Hiermee kunnen organisaties hun eigen adresbestanden eenvoudig aanpassen. Op 16 december 2024 wordt de finale versie van deze verschilbestanden gepubliceerd.

Voor meer informatie of ondersteuning kunnen organisaties zonder aansluiting op het Rijksregister contact opnemen via digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), met als onderwerp ‘gemeentefusie’.