Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe registreer ik mijn rekeningnummer?

Hoe registreer ik mijn rekeningnummer?

Om de jobbonus te ontvangen, moet u eenmalig uw rekeningnummer registreren via Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster). Zo weet de Vlaamse overheid op welk rekeningnummer u het bedrag wilt krijgen. Werknemers die recht hebben op de jobbonus in 2024 (berekend op basis van uw loon en prestaties in 2023), ontvangen daarover een brief tussen november 2024 en eind februari 2025. 

Rekeningnummer registreren

Hebt u een brief ontvangen en komt u dus in aanmerking voor de jobbonus? Dan moet u uw rekeningnummer registreren in Mijn Burgerprofiel.

Om het rekeningnummer te registreren, volgt u een aantal stappen:

  1. Surf naar burgerprofiel.be/jobbonus(opent in nieuw venster)
  2. Meld u aan met itsme, uw identiteitskaart en kaartlezer, een app of sms.
  3. Duid aan of u uw rekeningnummer wil registreren voor de jobbonus en/of de jobbonusPLUS. Hebt u recht op een jobbonus en op een jobbonusPLUS? Duid dan beide vakjes aan.
  4. Vul in de lege balk uw rekeningnummer in en klik op de blauwe knop. Denk erom dat u alleen een Belgisch rekeningnummer kunt registreren.

Rekeningnummer wijzigen

Wilt u uw geregistreerde rekeningnummer wijzigen?

Wijzig uw rekeningnummer binnen tien dagen na ontvangst van de brief. Want na die tien dagen wordt de jobbonus uitbetaald op het rekeningnummer dat op dat moment in Mijn Burgerprofiel geregistreerd staat.

Instructievideo 'Hoe registreer ik mijn rekeningnummer?'

Inhoud is aan het laden

Geen brief ontvangen?

Hebt u geen brief ontvangen? Dan komt u waarschijnlijk niet in aanmerking voor de jobbonus, ook als u al een rekeningnummer geregistreerd zou hebben. Bekijk wat u kunt doen als u daar niet mee akkoord gaat.

Let op voor phishing

Wanneer u recht hebt op een jobbonus, vraagt de Vlaamse overheid u om een rekeningnummer te registreren. Zo weet de Vlaamse overheid op welk rekeningnummer u de bonus wilt ontvangen.

Oplichters kunnen mogelijk gebruikmaken van deze oproep om uw wachtwoorden of andere bankinformatie te weten te komen. Met die informatie kunnen ze proberen uw geld te stelen. Die vorm van oplichting heet ‘phishing’. Het is daarom zeer belangrijk om telkens na te gaan of de ontvangen communicatie zéker van de Vlaamse overheid afkomstig is.

Twijfelt u na het lezen van de onderstaande tips aan de echtheid van de communicatie? Neem dan contact op met het gratis nummer 0800-61106 of Safe on Web(opent in nieuw venster).

Zo herkent u communicatie van de Vlaamse overheid:

  • De Vlaamse overheid zal u enkel via brief (op papier of via eBox) vragen om uw rekeningnummer te registreren, nooit via sms of Whatsapp.
    • U ontvangt de brief vanaf najaar 2024 op papier of via eBox. In de brief zult u aangesproken worden met uw voor- en uw achternaam.
    • Ontvangt u een sms of een e-mail op uw persoonlijk e-mailaccount om uw rekeningnummer te registreren? Dan hebt u te maken met phishing. Klik niet op de links en verwijder het bericht zo snel mogelijk. Let wel: als u bezwaar aantekent bij de Vlaamse Belastingsdienst, is het mogelijk dat u wél een e-mail ontvangt.
  • Controleer de link als u online communicatie ontvangt.
    • Zit de link achter een knop verborgen? Zweef dan even met uw cursor boven de knop zonder erop te klikken. Dan wordt de link zichtbaar.
    • De links van berichten van de Vlaamse overheid beginnen altijd met https://www.vlaanderen.be/, gevolgd door de titel van de webpagina.
    • De correcte link naar Mijn Burgerprofiel is https://burgerprofiel.be/jobbonus(opent in nieuw venster)
    • Ziet u iets anders staan dan ‘www.vlaanderen.be’ of ‘burgerprofiel.be/jobbonus’? Dan hebt u mogelijk te maken met een phishing-bericht. Klik niet op de link.
  • De Vlaamse overheid vraagt u enkel om uw rekeningnummer te registreren via Mijn Burgerprofiel. De Vlaamse overheid zal nooit vragen om de pincode van uw bankkaart of andere wachtwoorden door te geven, of om uw rekeningnummer te bevestigen via uw kaartlezer.
    • U kunt uw rekeningnummer registreren in de jobbonus-module van Mijn Burgerprofiel. Mijn Burgerprofiel is een beveiligde omgeving. Om toegang te krijgen tot Mijn Burgerprofiel, moet u zich aanmelden via een digitale sleutel. Zo weet de Vlaamse overheid zeker wie u bent en welk rekeningnummer aan uw identiteit mag worden gekoppeld.
    • De Vlaamse overheid zal nooit om wachtwoorden of pincodes vragen. U hoeft ook niets te bevestigen via de kaartlezer van uw bank.
    • Ontvangt u berichten die om wachtwoorden, pincodes of bevestigingen via kaartlezer vragen? Dan hebt u te maken met phishing. Klik niet op de links en verwijder het bericht zo snel mogelijk.

U vindt meer informatie over phishing, hoe u phishing kunt herkennen en wat u moet doen als u op een verdachte link hebt geklikt via de website van de Vlaamse overheid.

Hebt u hulp nodig om aan te melden via Mijn Burgerprofiel?

  • Meer informatie en instructievideo’s over aanmelden via Mijn Burgerprofiel vindt u op de website van de Vlaamse overheid.
  • Ga naar een digibank in uw buurt(opent in nieuw venster). Daar kunt u bijvoorbeeld een computer gebruiken of hulp vragen aan een begeleider.
  • Vraag na of u in uw bibliotheek of gemeentehuis gratis een computer kunt gebruiken.
  • Bel naar het gratis informatienummer 0800-61106 van de Vlaamse overheid (vanuit het buitenland: +32 2 553 1700). Dat nummer is elke werkdag te bereiken tussen 9 en 19 uur. U kunt uw rekeningnummer niet telefonisch doorgeven. De medewerkers van de infolijn kunnen u wel stap voor stap begeleiden via de telefoon, uw vragen beantwoorden of u het adres van een digibank bezorgen.

Hulp nodig?

Bel naar het gratis informatienummer 0800 61106, elke werkdag tussen 9 en 19 uur.

Of vul het contactformulier in. U krijgt antwoord binnen 5 werkdagen.

De Vlaamse overheid hecht veel belang aan de bescherming van uw persoonlijke levenssfeer. Voor meer informatie raadpleeg de privacyverklaring.

Veelgestelde vragen