Aanmelden bij de overheid: Mijn Digitale Sleutels
Om u aan te melden bij de verschillende e-loketten van de Vlaamse, lokale of de federale overheid, moet u uw identiteit bevestigen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Voor de activatie van uw digitale sleutels surft u naar Mijn Digitale Sleutels(opent in nieuw venster).
Hieronder kunt u verdere uitleg per sleutel vinden.
Mijn Digitale Sleutels
Via Mijn Digitale Sleutels kunt u verschillende manieren activeren om u online aan te melden bij de overheid. Op die manier hebt u niet altijd uw eID en kaartlezer nodig.
Het gebruik van eID en kaartlezer is wel de meest betrouwbare manier om u aan te melden. Daarom hebt u ook altijd uw eID en kaartlezer nodig om een andere digitale sleutel te activeren.
Alle digitale sleutels zijn veilig om u aan te melden op de onlinediensten van de overheid. Maar het is de dienst zelf die bepaalt welke sleutels gebruikt kunnen worden om u aan te melden. Daarom zijn niet alle digitale sleutels beschikbaar voor alle online diensten van de overheid.
Digitale sleutel activeren
Om een digitale sleutel te activeren, surft u naar Mijn Digitale Sleutels(opent in nieuw venster).
Klik op 'Aanmelden' en kies een manier om u aan te melden. Als u al een digitale sleutel geactiveerd hebt, kunt u die kiezen. Als het uw eerste bezoek is, kiest u 'eID kaartlezer'.
U krijgt een overzicht van uw digitale sleutels en ziet meteen welke sleutels al geactiveerd zijn. Kies de sleutel die u wilt activeren en volg het stappenplan op het scherm.