Gedaan met laden. U bevindt zich op: Sperperiode Verkiezingscampagne

Sperperiode

De sperperiode is de periode, voorafgaand aan de verkiezingen, waarin beperkingen worden opgelegd voor het voeren van de verkiezingscampagnes. De sperperiode voor de lokale en provinciale verkiezingen begint op 1 juli 2024 en eindigt op 13 oktober 2024, de dag van de verkiezingen.

Beperking van uitgaven

Tijdens de sperperiode gelden er maximum uitgaven aan verkiezingspropaganda, met maximale bedragen voor politieke partijen, lijsten en individuele kandidaten, afhankelijk van het aantal kiezers op 1 mei 2024.

Meer info over de beperking van uitgaven vind je op de pagina Verkiezingsuitgaven.

Beperking van propagandamiddelen

Tijdens de sperperiode is het gebruik van campagnemiddelen toegestaan. Vanaf de verkiezingen in oktober 2024 is het toegelaten om campagne te voeren op borden en affiches groter dan 4m² evenals commerciële reclamespots op radio of tv.

Het verbod op het verkopen of verspreiden van gadgets en het voeren van telefoonreclame blijft gelden.

Meer info hierover vind je op de pagina Propagandamiddelen.

Handleiding decretale regeling kiescampagnes 2024

De Vlaamse Controlecommissie voor de Verkiezingsuitgaven heeft een handleiding opgesteld over de decretale regeling inzake de verkiezingscampagnes. In deze handleiding worden de decretale regels over de verkiezingsuitgaven en de verkiezingscampagne verduidelijkt aan de hand van praktische informatie en voorbeelden. Er wordt uitvoering ingegaan op alle aspecten omtrent de verkiezingsuitgaven (beperking, aangifte, controle, sancties). Daarnaast komen de verboden campagnemiddelen en het gebruik van reclameborden en affiches aan bod, waarbij voorbeelden gegeven worden van zaken die verboden of net toegestaan zijn voor partijen, lijsten en kandidaten tijdens de sperperiode. Ook de regels over giften en sponsoring ter financiering van de verkiezingscampagne worden besproken.

Bekijk de handleiding(PDF bestand opent in nieuw venster).

Dit protocolakkoord is alleen van toepassing op regeringen, ministers, staatssecretarissen en parlementsvoorzitters en dus niet op lokale mandatarissen.

Voor elke verkiezing sluiten de 9 parlementsvoorzitters van de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen in België telkens een gemeenschappelijk protocolakkoord af. Hierin maken ze afspraken over een strikte toepassing van het verbod voor politici om imagobevorderende initiatieven te nemen tijdens de sperperiode.

Dit protocolakkoord geldt voor “elke voor het publiek bestemde mededeling of voorlichtingscampagne waartoe men niet door een wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling verplicht is en die direct of indirect met overheidsmiddelen wordt gefinancierd.”

Voor de lokale verkiezingen ondertekenden de voorzitters van de federale kamers en de deelstaatparlementen het gezamenlijke protocolakkoord(PDF bestand opent in nieuw venster) op 17 april 2024.

Basisprincipes: terughoudendheid en depersonalisering

Terughoudendheid: de regering, de ministers en de parlementsvoorzitters moeten terughoudendheid in acht nemen bij het verspreiden van een mededeling tijdens de sperperiode, behalve wanneer die een geregeld en telkens wederkerend karakter heeft of gebonden is aan specifieke data. De mededeling of campagne moet altijd informatief en objectief zijn.

Depersonalisering: tijdens de sperperiode mag een minister of een parlementsvoorzitter alleen op anonieme wijze mededelingen verspreiden. De naam, handtekening, een foto, een video of een tekening van de minister of de parlementsvoorzitter zijn verboden. Alleen de functie mag eventueel vermeld worden.

Vallen niet onder de protocolakkoorden:

  • persoonlijke websites en socialemediakanalen die niet rechtstreeks of onrechtstreeks met publieke middelen gefinancierd worden en
  • persconferenties. Maar in de begeleidende brief van de voorzitter van het Vlaams Parlement aan de minister-president van de Vlaamse Regering staat dat persconferenties wel zakelijk moeten zijn tijdens de sperperiode, en in het protocolakkoord staat bij dit punt dat “De overheden die onder dit protocol vallen zorgen ervoor dat communicatie zakelijk is.”

Meer details en achtergrondinformatie vind je op deze pagina.