Hoe verloopt de organisatie van de verkiezingen, wie heeft welke verantwoordelijkheden en is er ondersteuningsmateriaal beschikbaar?
Bekijk de verkiezingsuitslag en de fijnmazige stemresultaten voor de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024.
Wegwijs doorheen de lokale en provinciale verkiezingen
Op zondag 13 oktober 2024 stemmen inwoners van alle Vlaamse gemeenten voor de gemeente- en provincieraad. In Antwerpen, stemmen inwoners ook voor de stadsdistrictsraad. Inwoners van de 6 Vlaamse randgemeenten rond Brussel en Voeren stemmen ook voor de OCMW-raad, het vast bureau en de rechtstreekse verkiezing van schepenen.
Hoe kan je stemmen? En hoe kan je je kandidaat stellen? Wat verandert er tegenover de vorige verkiezingen? Alle info voor burgers, kandidaten én organisatoren vind je op deze site.
Wie kan zich kandidaat stellen en wat zijn de voorwaarden? Wat gebeurt er als de kandidatenlijsten zijn ingediend?
Welke maatregelen gelden er voor de verkiezingscampagne? Wanneer start de sperperiode en wat houdt dit in?
Wie kan stemmen voor welke verkiezing, hoe vind je de weg naar de stembus en op welke manier stem je geldig digitaal of op papier?
Wat gebeurt er wanneer de stemmen zijn geteld? Hoe worden de zetels verdeeld en een meerderheid gevormd?
Hoe verloopt de installatie van de lokale bestuursorganen?
Nieuws
Burgers, verkozenen en academici kunnen vanaf vandaag grasduinen in de fijnmazige resultaten van de lokale verkiezingen in Vlaanderen. Dat maakt het in sommige gemeenten mogelijk om resultaten op wijk-, dorp of deelgemeenteniveau te zien.
Lijsten en kandidaten hebben nog tot dinsdag 12 november tijd om hun verkiezingsuitgaven digitaal in te dienen. Dit is verplicht. Uitzonderingen hierop zijn de kandidaten voor de OCMW-raadsverkiezingen de gewestelijke politieke partijen. Meer info over de verkiezingsuitgaven vind je op de pagina ‘verkiezingsuitgaven’ op onze website. Belangrijke aandachtspunten. De deadline om in te dienen is 12 november. Wacht niet tot de laatste dag, gezien het een verlengd weekend is. Elke kandidaat moet een aangifte indienen, ook als die geen uitgaven heeft gedaan. Elke kandidaataangifte moet getekend worden door de kandidaat én de lijsttrekker of gemachtigde. Extra functionaliteit. Niet elke kandidaat kan in de toepassing aanmelden met eID of Itsme om hun aangifte te ondertekenen en in te dienen. Voortaan kan een kandidaat de lijsttrekker/gemachtigde aanwijzen om de aangifte digitaal namens hen in te vullen en te ondertekenen. Dit gebeurt met een papieren machtiging van de kandidaat aan de lijsttrekker/gemachtigde ( formulier A100 ). Je vindt dit document op de pagina ‘formulieren’ op onze website. Opgelet: dit document moet, net als alle andere bewijsstukken, worden bewaard. Ondersteuning. Heb je hulp nodig bij het indienen van je aangifte? Neem contact op met je gemeente of met het Agentschap Binnenlands Bestuur via info@vlaanderenkiest.be of 02 553 63 70.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur voorziet de publicatie van de fijnmazige stemresultaten en detailresultaten in de week van 4 november. Dat vereist extra werk, omdat het art. 22 van het Digitaal Kiesdecreet stelt dat gegevens pas gepubliceerd mogen worden bij een minimum van 500 kiezers om het stemgeheim te waarborgen.