Hoe ontvang je als school de feedback voor leerlingen?
In april en mei 2024 legden leerlingen uit het 4de leerjaar lager en 2de jaar secundair onderwijs de Vlaamse toetsen af. De voorbije weken zijn de toetsresultaten intensief geanalyseerd. Lees in dit nieuwbericht waar je als school de resultaten vindt en hoe je deze aan ouders en leerlingen bezorgt.
Waar vind je de individuele resultaten?
Op 21 juni 2024 ontvangt de directeur via Mijn Onderwijs de resultaten van de leerlingen. Deze resultaten hebben voornamelijk als doel om leerlingen, ouders en de klassenraad te informeren.
In Mijn Onderwijs vind je:
De individuele feedbackfiche (1 PDF-document per leerling) van de deelnemende leerlingen:
- Deel dit document met leerlingen en ouders (digitaal of op papier).
- De resultaten van individuele leerlingen mogen binnen de school alleen gedeeld worden met de leden van de delibererende klassenraad. Alle anderen, intern of extern aan de school, mogen deze individuele leerlingresultaten niet zien. Het gaat bijvoorbeeld om leraren die niet aan deze leerling lesgeven of leden van het schoolbestuur.
- De feedbackfiches zijn per 35 gebundeld in een ZIP-bestand.
- Deel dit document met leerlingen en ouders (digitaal of op papier).
Overzichtsdocumenten per vestigingsplaats en per onderwijsstroom (Excel-formaat) voor de klassenraad:
- Gebruik deze Excel als jouw school de resultaten van de Vlaamse toetsen meeneemt naar de klassenraad.
- Je mag alleen rekening houden met deze resultaten als hierover afspraken zijn gemaakt in het schoolreglement.
Stappenplan: leerlingenresultaten downloaden uit Mijn Onderwijs
- Stap 1
- Open Mijn Onderwijs.
- Selecteer het menu ‘Documenten’ en de rubriek ‘Verstuurd door de overheid’.
- Kies het thema ‘Vlaamse toetsen’.
- Raadpleeg de documenten. Je vindt:
- Een lijst met ZIP-bestanden met de individuele leerlingenfiches in PDF-formaat. Deze ZIP-bestanden bevatten alle fiches op het niveau van je instellingsnummer.
- Een overzichtsdocument in Excel-formaat met het overzicht van alle resultaten per vestigingsplaats.
- Stap 2
Elk ZIP-bestand bevat de leerlingenfiches van ongeveer 35 leerlingen.
- Download alle ZIP-bestanden op je toestel en plaats ze in 1 map.
- Pak alle inhoud van de ZIP-bestanden uit in deze map.
- De bestandsnaam van elke leerlingenfiche heeft volgende structuur: ‘2023-2024 SO_2E_LEERJAAR voornaam achternaam.pdf’.
- Selecteer de leerlingenfiches van de leerlingen van jouw vestigingsplaats.
- Bundel de leerlingenfiches per klasgroep zodat je deze gemakkelijk aan de leerlingen kan bezorgen. Dit kan digitaal of op papier.
- Stap 3
Als je school ervoor kiest om de resultaten van de Vlaamse toetsen mee te nemen naar de klassenraden, download dan de overzichtsdocumenten.
- Je vindt er de vaardigheidsscores voor elke leerling.
- Voor het secundair onderwijs vind je in uitklapbare kolommen informatie over het behalen van de cesuren.
De overzichtsdocumenten per vestigingsplaats en per onderwijsstroom (in het secundair onderwijs) vind je terug in een ZIP-bestand.
- Download het ZIP-bestand op je toestel en selecteer de documenten voor jouw vestigingsplaats en voor alle onderwijsstromen.
- In deze bestanden worden leerlingen gegroepeerd volgens:
- De leerlingengroepen die de toetscoördinator heeft aangemaakt in het Vlaamse toetsen Schoolloket.
- De administratieve groepen.
- Deze groepen krijgen in het document een rangnummer. Bijvoorbeeld 40118.
- In het begeleidende Excel-document(Excel bestand opent in nieuw venster) vind je een overzicht van de rangnummers en bijhorende administratieve groepen.
- Bezorg deze documenten aan de voorzitter van de klassenraden.
- Volg ook hier de voorschriften omtrent gegevensbescherming.
Gebruikersonderzoek over feedback
Om de feedback voor de komende jaren verder te verbeteren en verfijnen, wil het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs graag in gesprek gaan met ouders, leerlingen, leerkrachten en directies.
Voor meer informatie en specifieke oproepen, kan je terecht op de website van het Steunpunt(opent in nieuw venster).
Vragen of problemen?
- Geef je vraag door via het contactformulier. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een antwoord.
- Contacteer de helpdesk via 02 553 13 11. Bereikbaar tussen 9 en 17 uur op weekdagen.