Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegangsbadge Kantoor en gebouwen

Toegangsbadge

Ben je nieuw bij de Vlaamse overheid?

Als nieuw personeelslid kan je je met je e-ID op de eerste werkdag aanmelden aan het onthaal van één van onze grote kantoorgebouwen. Daar ontvang je meteen een toegangsbadge. Tijdens de omschakelperiode zal je 2 badges ontvangen: 1 van het oude systeem en 1 van het nieuwe systeem.

Is het niet mogelijk om in één van onze grote kantoorgebouwen te raken? Dan kan je HR-dienst via Facilipunt de badge aanvragen. Daarna wordt de badge opgestuurd naar je thuisadres. Je ontvangt de badge met een brief en de uitleg om de badge te activeren.

Meer informatie over de toegangsbadge

  • Je badge geeft toegang tot alle grote gebouwen in beheer van Het Facilitair Bedrijf. Dit zijn de VAC’s: VAC Antwerpen, VAC Brugge, VAC Gent, VAC Hasselt en VAC Leuven; en de gebouwen in de Noordwijk: Belpaire-, Conscience, Ferraris-, Herman Teirlinckgebouw en Grasmarkt.
  • Je bent verplicht je badge zichtbaar te dragen in de zone na de toegangspoortjes. Je badge moet dus te zien zijn vanaf het moment dat je de afgeschermde zone van een gebouw betreedt. Dat geldt voor alle badges (ook die zonder foto) en voor iedereen (ook bezoekers).
  • Een badge is persoonlijk en mag niet doorgegeven worden.
  • Wanneer je binnenkomt met je badge, sluiten de deuren soms traag. Let op dat er niemand mee naar binnen glipt. Check altijd of de deur achter je wel degelijk gesloten is.
  • Het aanvragen en gebruiken van een toegangsbadge Vlaamse overheid betekent dat de aanvrager en de gebruiker van de persoonlijke badge volledig instemt met het beleid m.b.t. de toegangsbadges.
  • Afsprakenkader voor het toekennen en beheren van toegangsbadges van de Vlaamse overheid aan de medewerkers(PDF bestand opent in nieuw venster) - voor de spoc’s.

Je badge verloren, wat nu?

Ben je je badge verloren? Meld dit meteen via Facilipunt.

Vernieuwing toegangsbadges

Het Facilitair Bedrijf voert een vernieuwing uit van de toegangsveiligheid (de badgelezers), in al zijn grote kantoorgebouwen en schakelt over naar een nieuwe veiligere technologie.

Iedereen zal een nieuwe badge moeten aanvragen. Je oude badge kan je nog niet meteen teruggeven want die heb je nodig voor de printer en voor toegang in gebouwen waar de badgelezers nog niet vernieuwd zijn. Zo’n grote werken nemen natuurlijk wat tijd om in alle gebouwen uit te voeren. Je kan aan het onthaal van je gebouw een extra badgehouder vragen. Bij het einde van de werken worden alle oude badges verzameld, gooi ze dus zeker niet zomaar weg.

TIP

Gebruik steeds aparte badgehouders, één voor elke badge, om ervoor te zorgen dat ze correct werken. Plaats je oude en nieuwe badge dus niet samen in een dubbele badgehouder.

Een badge gevonden?

Een gevonden badge kan je afgeven aan het onthaal van onze grote kantoorgebouwen.
Zij kunnen nakijken van wie die badge is en deze terugbezorgen of blokkeren.

Wanneer veranderen de badgelezers in jouw gebouw?

In het VAC Mechelen, het Belpairegebouw, VAC Leuven, VAC Antwerpen en het VAC Hasselt kan je al binnen met je nieuwe badge. Hieronder kan je zien wanneer de andere gebouwen volgen:

  • VAC Brugge: oktober 2024
  • VAC Gent: november2024
  • Herman Teirlinck: december/januari
  • Conscience: Februari/maart 2025

Nog geen nieuwe badge?

Geen probleem. Je kunt gewoon een nieuwe toegangsbadge ophalen bij het onthaal van één van onze grote kantoorgebouwen.

Badge voor externen

Externen die regelmatig (minstens wekelijks/meerdere keren per week) in de grote kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid moeten zijn, kunnen een persoonlijke VO-toegangsbadge ontvangen.

Externen die minder vaak in de grote kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid moeten zijn kunnen zich aanmelden aan het onthaal als bezoeker of gebruik maken van de publiek toegankelijke delen van het gebouw.

Omschakeling badges externen: 2 mogelijkheden

  • Alleen de inhurende organisatie of de Single Point of Contact (SPOC) van de ICT-dienstverlener heeft de mogelijkheid om specifieke toegangsrechten aan te vragen via Facilipunt.
  • Bij een uitdiensttreding of wijziging van functie door de externe dient door de SPOC of de inhurende VO-entiteit het gebruik van de toegangsbadge in vraag te stellen en de badge terug te bezorgen via een onthaal (of via verzending naar Facilipunt, Havenlaan 88, 1000 Brussel).