Herken nepnieuws - Informatie voor onderwijsprofessionals
Nieuwsberichten verspreiden zich via alle soorten kanalen. Ook op TikTok, Instagram en andere sociale media zien jongeren wat er in de wereld gebeurt. Maar is alles wat ze daar zien ook echt? Het is onmogelijk om kinderen en jongeren af te schermen voor nepnieuws. Maar we kunnen hen wel kritisch leren omgaan met de informatie die op hen afkomt. Stel ze daarom de vraag: “Klopt da wel?”
Op deze pagina vind je tips en tools om je leerlingen te helpen kritisch naar online informatie te kijken. Koppel deze middelen eenvoudig aan de leerdoelen met dit overzicht(opent in nieuw venster).
Doe mee: verspreid de boodschap
Wil je jongeren helpen fake news te herkennen? Verspreid de boodschap online en offline! Download het contentpakket met praktische tips en tricks die je makkelijk kunt inzetten:
Desinformatie vs. misinformatie
Als je het over fake news wil hebben met kinderen of jongeren, kan je starten met dit: het verschil tussen desinformatie en misinformatie.
Conversation starters voor in de klas
Waarom verspreiden mensen fake news? Waarom is het gevaarlijk? En wat kan je er zelf tegen doen? De kans is groot dat je leerlingen veel vragen hebben over fake news. Ga het gesprek aan in de klas met deze laagdrempelige conversation starters.
Praat over de 9 vormen van misleidende informatie
Niet alle misleidende informatie is fake news. En niet alle misleidende informatie wordt met kwaad opzet verspreid. Overloop met je leerlingen de verschillende vormen. Herkennen jullie ze allemaal? Bespreek samen wat de gevolgen kunnen zijn.
Leg uit wat de invloed van algoritmes is
Prikkel de nieuwsgierigheid van je leerlingen door samen te ontdekken hoe algoritmes op sociale media werken en wat een filterbubbel is. Moedig ze aan om verder te kijken dan wat ze al kennen. Leg uit waarom het belangrijk is om verschillende nieuwsbronnen te bekijken en niet alleen af te gaan op wat ze al leuk vinden.
Hou even HALT en stel je de vraag: ‘Klopt dat wel?’
Kennen jouw leerlingen de HALT-methode al? Dat is een handig stappenplan dat ze kunnen gebruiken om te checken of nieuwsberichten kloppen. Ontdek samen waar elke letter voor staat en hoe je deze methode toepast op nieuwsberichten, socialmediaberichten en meer.
Educatieve tools en websites voor het lager onderwijs
Educatieve tools en websites voor het secundair onderwijs
Fake news of niet? Zo kom je er zelf achter
Niet alles wat viraal gaat, is juist. Met deze tips prikken je leerlingen zo door nepnieuws heen.
Let op emoties
Als een bericht je bang of boos wil maken, wees dan extra kritisch. Fake news speelt vaak met opzet in op je gevoel. Deel het bericht niet zomaar.
Wat als nieuws je bang, boos of verdrietig maakt?(opent in nieuw venster)
Check de bron
Ken je de persoon of site die dit deelt? Als de afzender niet betrouwbaar klinkt, check én dubbelcheck dan de feiten.
Doe een factcheck
Vind je de info op meerdere, onafhankelijke websites? Zoek naar betrouwbare bronnen.
De tips van Mediawijs(opent in nieuw venster) helpen je daarbij.Vraag je af: "Klopt da wel?"
Is wat je net zag, las of hoorde wel echt? Op sociale media - waar iedereen zomaar kan posten en delen - is het extra belangrijk om kritisch te kijken naar wat klopt en wat niet.
Leuk om samen te bekijken: deCheckers(opent in nieuw venster) vragen het zich dagelijks af en verzamelen alle Vlaamse factchecks op hun website.