Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Turkije ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen Buitenlandse onderwijssystemen en studiebewijzen ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Turkije ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Deze pagina bevat informatie over het onderwijssysteem in Turkije. Je ontdekt met welke Vlaamse studiebewijzen je bepaalde studiebewijzen uit Turkije kunt vergelijken.

Versie 1.0 – 01/06/2024. De informatie op deze pagina’s wordt ad-hoc bijgewerkt. NARIC-Vlaanderen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkeerd gebruik van de informatie, zie: disclaimer van de Vlaamse Overheid.

Onderwijsniveaus Syrië

  • Het basis- en secundair onderwijs wordt beheerd door het Ministerie van Nationaal Onderwijs of ‘Milli Eğitim Bakanlığı’ (MEB). Het schooljaar loopt van september tot juni. Sinds 2012 hebben leerlingen 12 jaar leerplicht.

    Basisonderwijs

    Het basisonderwijs of ‘ilköğretim’ duurt 8 jaar. De eerste 4 jaar basisonderwijs of ‘ilk okulu’ zijn bestemd voor kinderen tussen 6 en 10 jaar.

    Lager secundair onderwijs

    De volgende 4 jaren basisonderwijs, het lager secundair onderwijs of ‘orta okulu, zijn bestemd voor kinderen van 10 tot 14 jaar oud. Deze opleiding leidt tot het diploma basisonderwijs of ‘Ilköğretim Diploması’. De resultaten van dit diploma zijn belangrijk om te bepalen welk type middelbare school de leerling kan volgen.

    Lager secundair onderwijs vroeger

    Vóór 1997 bestond het basisonderwijs uit 5 jaar basisschool en 3 jaar lager secundair onderwijs met telkens een apart studiebewijs. Deze studiebewijzen zijn nu gecombineerd om tot het diploma basisonderwijs.

    Hoger secundair onderwijs

    Het hoger secundair onderwijs is bestemd voor kinderen van 14 tot 18 jaar (eventueel boven de 18 jaar in centra voor beroepsonderwijs). Leerlingen kunnen kiezen voor een van de volgende soorten hoger secundair onderwijs:

    1. Algemeen vormend onderwijs. Op het einde behalen leerlingen een ‘Lise Diploması’.

    2. Technisch onderwijs. Op het einde behalen leerlingen een ‘Teknik Lisesi Diploması’. De opleidingen duren 5 jaar. Meer info, zie hieronder: technisch- en beroepsonderwijs.

    3. Beroepsonderwijs. Op het einde behalen leerlingen een ‘Meslek Lisesi Diploması’. De opleidingen duren 4 jaar. Meer info, zie hieronder: technisch- en beroepsonderwijs.

    Hervormingen in 2005

    Sinds 2005 bestaat het secundair onderwijs niet uit 3, maar uit 4 jaar voor algemene en beroepsopleidingen, en uit 5 jaar voor technische middelbare scholen. Op middelbare scholen die een vreemde taal als onderwijstaal aanbieden is een voorbereidend jaar of ‘hazırlıkvereist, bestaande uit één jaar lang intensieve taalinstructies.

    Nieuw toelatingsexamen sinds 2017

    Van 2013 tot 2017 werd de toegang tot het hoger secundair onderwijs bepaald door een centraal toelatingsexamen of ‘Temel Öğretimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi’ (TEOG). Sinds 2017 is dit examen afgeschaft en vervangen door een ander soort toelatingsexamen, het ‘Liseye Geçiş Sınavı’. Dat examen werd voor de eerste keer in juni 2018 georganiseerd. Particuliere instellingen zijn nu verantwoordelijk voor de organisatie en er wordt ook rekening gehouden met resultaten van het lager secundair onderwijs.

    Informeel onderwijs

    Leerling Training (Apprenticeship training)

    Een leerling training is beschikbaar voor personen tussen de 14 en 19 jaar oud die het formeel hoger secundair onderwijs niet voltooid hebben. Leerlingen die het lager secundair onderwijs volgden, kunnen dit trainingsprogramma gedurende 3 jaar volgen.

    Inhoud opleiding

    De training wordt in verschillende vakgebieden aangeboden.

    Het gaat hier over een duaal leersysteem bestaande uit:

    1. on-the-job training
    2. één of 2 dagen per week theoretische opleiding in een plaatselijk beroepsopleidingscentrum

    Op het einde van de leerling training leggen studenten een examen af, het ‘Journeyman Examination dat leidt tot een Journeyman Certificate of ‘Kalfalik Belgesi’. Met dit certificaat hebben leerlingen toegang tot arbeidsmarkt.

    Vervolg opleiding: examen om bedrijf te starten

    Na nog eens 3 jaar extra opleiding of 5 jaar werkervaring kunnen houders van het ‘Journeyman Certificate’ deelnemen aan het meesterschapsexamen om het Master Craftsman Certificate’ of Ustalik Belgesi te behalen en een bedrijf op te richten. Leerlingen die het formeel hoger secundair beroepsonderwijs voltooiden, kunnen het meesterschapsexamen al afleggen na één jaar werkervaring.

    Secundaire scholen voor algemeen, technisch- en beroepsonderwijs
    Scholen met specifieke focus
  • Hoger technisch onderwijs

    Op het einde behalen leerlingen een technisch diploma of een ‘Teknik Lisesi Diploması’. De opleidingen duren 5 jaar.

    Hoger beroepsonderwijs

    Op het einde behalen leerlingen een diploma beroepsonderwijs of ‘Meslek Lisesi Diploması’. De opleidingen duren 4 jaar.

    Doel beroepsopleidingen

    Beroeps- en technische programma’s zijn bedoeld om mensen op te leiden voor de arbeidsmarkt en studenten voor te bereiden op het hoger onderwijs. Beroepsonderwijs en technische middelbare scholen die een vreemde taal als instructiemiddel gebruiken, vereisen een extra voorbereidend jaar.

    Verder studeren

    Sinds de zomer van 2002 mogen afgestudeerden van het secundair beroeps- en technisch onderwijs doorstromen naar het ‘Ön Lisans programma’ of ‘Associate Degree’ in het hoger beroepsonderwijs, in het domein van hun opleiding. Dit programma duurt 2 jaar. Het is wel noodzakelijk om een bepaalde score te halen op het nationale toelatingsexamen. Afgestudeerden hebben ook de mogelijkheid om via een examen toegang te krijgen tot een bachelorprogramma. Na het slagen voor het verticaal transferexamen of het ‘Dikey Geçiş Sinavi’, krijgen ze toegang tot het derde jaar van universitaire opleiding. Deze universitaire opleiding duurt 4 jaar en leidt tot het bachelordiploma of de ‘bachelor degree’, ‘Lisans Diploması’ in het Turks.

  • Instellingen hoger onderwijs

    Het volledige hoger onderwijs in Turkije wordt aangeboden door universiteiten en bestaat uit associate-, bachelor-, master- en doctoraatsprogramma’s. De Raad van Hoger Onderwijs (YÖK) is verantwoordelijk voor de regulering van alle activiteiten gerelateerd aan het hoger onderwijs. Sommige instellingen worden gerund door andere ministeries; de politieacademie wordt bijvoorbeeld beheerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

    Universiteiten kunnen hun eigen curriculum bepalen, maar het curriculum moet goedgekeurd worden door de YÖK.

    Zowel openbare als privé-universiteiten

    Aan vele privé-universiteiten wordt een vreemde taal als onderwijstaal gebruikt, vooral Engels. Daarnaast zijn er universiteiten die bepaalde studieprogramma’s in het Engels, of tweetalige programma’s aanbieden. Een aantal studierichtingen worden in het Duits of Frans gegeven. Voor toelating tot een dergelijk programma is een taalvoorbereidingsprogramma van één jaar vereist. Dat geldt dan voor studenten die de desbetreffende taal niet als onderwijstaal hadden tijdens het secundair onderwijs. Na dit voorbereidende jaar volgen studenten een universitaire opleiding van 4 jaar, zoals overeenkomstige programma’s aan een Turkstalige universiteit.

    Toelatingsvoorwaarden

    Sinds 2018: nationaal toelatingsexamen

    Studenten moeten een diploma middelbaar onderwijs of eenLise Diplomasi’ hebben (zie hierboven: ‘onderwijsniveaus: basis- en secundair onderwijs - Hoger secundair onderwijs - algemeen vormend onderwijs’) en slagen voor een nationaal toelatingsexamen, het Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS). Het YKS bestaat uit 3 verschillende examens:

    1. TYT - ‘Temel Yeterlilik Testi’ of ‘Core Proficiency Test’. Met TYT worden de studenten getest op vaardigheden in kernvakken zoals wiskunde, natuurwetenschappen, sociale wetenschappen en Turkse taal. De TYT is verplicht voor alle studenten en geeft toegang tot tweejarige opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, de ‘Ön Lisans’.

    2. AYT - ‘Alan Yeterlilik Testleri’ of ‘Specialism Proficiency Test’. De AYT is de tweede fase van het toelatingsexamen, na de TYT. Hiermee worden studenten in hun gekozen vakgebied getest op zoals wiskunde, wetenschappen of sociale wetenschappen. Slagen voor de AYT geeft toegang tot bacheloropleidingen.

    3. YDT - ‘Yabancı Dil Testi’ of ‘Foreign Language Test’. De YDT is een verplicht taalexamen voor kandidaten die toegang willen tot een talenstudie.

    Scores

    De toelating tot een opleiding wordt bepaald door de behaalde score bij bovenstaande examens. Voor elke opleiding is een minimale score nodig. De minimum toelatingsscore per opleiding wordt bepaald door de onderwijsinstellingen zelf, maar het is ÖSYM die de studenten in de cursussen plaatst.

    Bij toelating tot kunst-, sport- en muziekopleidingen kan van kandidaten worden geëist om audities te doen en toetsen af te leggen.

    Organisatie toelatingsexamen

    Het Studenten Selectie en Plaatsingscentrum of het ‘Ögrenci Seçme ve Yerlestirme Merkezi’ (ÖSYM) organiseert en beheert de toelatingsexamens. Het is geaffilieerd aan de YÖK.

    Sinds 2018

    Vóór 2018 moesten kandidaten 2 centrale toelatingsexamens afleggen, het ‘Yükseköğretime Geçis Sınavı’ (YGS) of ‘Higher Education Examination’ en het ‘Lisans Yerleştirme Sınavı’ (LYS) of ‘Undergraduate Placement Examination’.

    De resultaten van het YGS examen werden gebruikt bij toelating tot opleidingen van 2 jaar in het hoger beroepsonderwijs. De score van het LYS-toelatingsexamen was samengesteld uit de resultaten van het LYS-toelatingsexamen, de resultaten van het YGS-toelatingsexamen en het gemiddelde van de op de secundaire school behaalde cijfers. Deze score werd gebruikt bij de toelating tot bacheloropleidingen.

    Studiebewijzen

    Ön Lisans diploması (associate degree)

    Meer info zie hierboven ‘Onderwijsniveaus: lager en secundair onderwijs - beroepsonderwijs).

    Lisans Diploması (Bachelor degree)

    Bacheloropleidingen duren 4 jaar, met een maximale studieduur van 7 jaar. Ze leiden tot het ‘Lisans Diploması’ of ‘Bachelor’s degree’.

    De programma’s van 4 jaar omvatten een studielast van 240 ECTS (128 credits volgens het oude Turkse systeem). De meeste programma’s zijn vooral gebaseerd op lessen van ongeveer 32 uur per week. Gewoonlijk is het vereist dat de studenten een gemiddelde score van tenminste 2.00 behalen.

    Soms wordt de naam van het diploma gecombineerd met die van een titel, bijvoorbeeld ‘Lisans Diploması ve Mimar Unvanıni’ (architect) of ‘Lisans Diploması ve Mühendis Ünvanıni’ (ingenieur). Het programma farmacologie, dat 4 jaar duurt, sluit af met het diploma ‘Eczacilik Lisans Diploması’.

    De opleidingen diergeneeskunde en tandheelkunde duren 5 jaar (300 ECTS / 160 Turkse credits) en worden afgesloten met respectievelijk het ‘Veterinerlik Yüksek Lisans Diploması’ (diploma diergeneeskunde) en het ‘Dişhekimliği Yüksek Lisans Diploması’ (diploma tandheelkunde). De opleiding geneeskunde, die 6 jaar duurt en 360 ECTS / 192 Turkse credits heeft, wordt afgerond met het getuigschrift ‘Tip Doktorluğu Diploması’.

    Het einddiploma van de studierichtingen geneeskunde, tandheelkunde en diergeneeskunde staat gelijk aan een ‘Yüksek Lisans Diploması’ of een masterdiploma. De studenten die dit diploma behalen, kunnen in principe starten met het PhD-programma. Er is geen bijkomende professionele registratie vereist en de houder van het gespecialiseerde diploma heeft het recht om de praktijk uit te oefenen.

    Ihtısas Sertıfıkası (Certificate of Specialisation) / Uzmanlik Belgesi (Certificate of Expertise)

    Na het bachelordiploma kunnen studenten een programma van één jaar volgen en een specialisatiecertificaat behalen. Dat certificaat wordt geaccepteerd als een gevorderde kwalificatie voor werk, maar valt niet onder het YÖK-rechtsgebied. Het wordt daarom niet als een academische kwalificatie beschouwd. Dit certificaat wordt toegekend in bepaalde gebieden, waaronder geneeskunde, tandheelkunde of diergeneeskunde.

    Yüksek Lisans Diploması (Master’s degree)

    Er bestaan twee soorten masterprogramma’s, één met en één zonder scriptie. De opleiding met scriptie (tezli) duurt 2 jaar (120 ECTS / 60 Turkse credits) en deze zonder scriptie (tessiz) 1,5 jaar (90 ECTS / 45 Turkse credits).

    De toelating wordt door de hoger onderwijsinstellingen zelf geregeld. Toelating is afhankelijk van het cijfer dat samengesteld is uit het behaalde gemiddelde tijdens de bacheloropleiding, de resultaten van de ‘Graduate Education Entrance Examination’ (ALES) en de resultaten van een persoonlijk gesprek.

    Studenten moeten ten minste 7 kredietvakken en een gemiddelde van 3 halen om het diploma te kunnen behalen.

    Doktora Diploması (Doktora)

    Kandidaten voor doctoraatstudies moeten in het algemeen in bezit zijn van een masterdiploma en slagen in een toelatingsexamen georganiseerd door ÖSYM. Als de scores van studenten op het ‘Lisans Diploması’ uitzonderlijk goed zijn, kunnen ze met dit diploma rechtstreeks toegelaten worden tot de PhD-opleiding. Het verschil met het normale traject is dat ze meer voorbereidend onderwijs moet volgen.

    Om een doctoraatsdiploma of ‘Doktora Diploması’ te behalen, volgen studenten 2 tot 5 jaar opleiding met een minimale studielast 180 ECTS. De PhD bestaat uit cursussen en er moet een dissertatie geschreven en openbaar verdedigd worden.

    In bepaalde vakken, waaronder tandheelkunde, diergeneeskunde en geneeskunde, is er één langcyclustraining die 5 of 6 jaar duurt. Er is geen tweede cycluskwalificatie.

Nationaal kwalificatieraamwerk

Het Turkse nationaal kwalificatieraamwerk, het Turkish Qualifications Framework (TQF), bevat net zoals het Europees Kwalificatiekader(opent in nieuw venster) (EQF) in totaal 8 niveaus.

TQF-niveau

Turks studiebewijs

EQF-niveau

8

Doktora (PhD)

8

7

Yüksek Lisans (Master)

7

6

Lisans (Bachelor)

6

5

Ön Lisans (Associate)

5

4

Diploma hoger secundair onderwijs

Mastership Certificate

4

3

Diploma lager secundair onderwijs

Journeyman’s Certificate

3

2

Certificaat lager onderwijs

2

1

Pre-school Participation Certificate

1

Via de Turkish Qualifications Database(opent in nieuw venster) kan worden gezocht met welk niveau een bepaald diploma overeenkomt. Een overzicht van ECTS en studiebelasting van ieder NQF-HETR-niveau is beschikbaar op de website van de Yüksek Ögretim Kurulu (YÖK), de Raad voor het Hoger Onderwijs.

Turkse en Europese ECTS-systeem tegelijk gebruikt

De invoering van ECTS in Turkije is sterk gereguleerd door de overheid, maar het gebruik ervan is complex omdat dat er 2 systemen naast elkaar bestaan, en tegelijkertijd gebruikt worden: het Turkse en het Europese. Het systeem van beoordeling wordt meestal wel duidelijk uitgelegd op het diplomasupplement.

Op veel universiteiten moeten studenten een diplomasupplement aanvragen, samen met hun diploma. Een diplomasupplement is verlicht voor universiteiten sinds academiejaar 2005-2006.

Schematische voorstelling onderwijssysteem Turkije

Beoordelingssysteem

Vergelijking Turkse en Vlaamse studiebewijzen

Studiebewijs Turkije

Overeenkomstig studiebewijs Vlaanderen

Meslek Lisesi Diploması

Individueel te beoordelen

  • Diploma secundair onderwijs: technisch of beroep secundair onderwijs (TSO of BSO)

  • Getuigschrift 2de leerjaar van de 3de graad BSO

  • Getuigschrift 2de graad BSO

Teknik Lisesi Diploması

Diploma secundair onderwijs: technisch secundair onderwijs (TSO)

Lise Diploması (3 jaar)

Getuigschrift 2de graad secundair onderwijs

Lise Diploması (4 jaar)

Diploma secundair onderwijs: algemeen secundair onderwijs (ASO)

Ön Lisans Diploması (Associate)

Gegradueerde

Lisans Diploması

Bachelor

Yüksek Lisans zonder thesis

Bachelor

Yüksek Lisans met thesis

Master indien de onderzoekvaardigheden op Vlaams masterniveau voldoende aangetoond worden

Doktora (PhD)

Individueel te beoordelen

Het onderzoek van NARIC-Vlaanderen naar de gelijkwaardigheid van het studiebewijs start op dit niveau. Elk dossier wordt individueel onderzocht. Deze tabel geeft geen enkele garantie naar welke gelijkwaardigheid er uiteindelijk kan toegekend worden.

Gezondheidszorgberoepen

Erkenningsproces

Voor de volledige procedure voor Turkse aanvragers en een overzicht van de beroepen, zie: een gereglementeerd gezondheidszorgberoep uitoefenen in België.

Lerarenopleidingen

In de wettekst over nationaal onderwijs van 1973 staat vermeld dat leraren in alle onderwijsniveaus een universiteitsgraad moeten hebben. Leraren worden opgeleid aan onderwijsfaculteiten.

Accreditatie en kwaliteit

Oprichting hogeronderwijsinstellingen

Hogeronderwijsinstellingen worden in Turkije opgericht door de Turkse Grote Nationale Assemblee. Dat is bij wet verplicht.

Erkenning studieprogramma’s

De erkenning gebeurt door de Raad van Hoger Onderwijs of de ‘Yüksek Ögretim Kurulu’ (YÖK).

Overzicht geaccrediteerde instellingen

Een actuele lijst met instellingen van het hoger onderwijs kan gevonden worden op de website van YÖK Universiteler. Meer info, zie: Üniversitelerimiz.

Beoordeling en kwaliteitsverbetering hogeronderwijsinstellingen

In de regelgeving voor academische beoordeling en kwaliteitsverbetering in hogeronderwijsinstellingen uit 2005 staan de evaluatie- en beoordelingsprocedures in instellingen. Er staat ook een evaluatieprocedure in door externe evaluatie te faciliteren.

Daarnaast zijn er binnen YÖK comités zoals het Academisch Evaluatie- en Kwaliteitsverbeteringscomité Hoger Onderwijs en het Docentenopleidingscomité (ÖYTMK), die verdere kwaliteitsgaranties bieden voor het hoger onderwijs.

Controle echtheid studiebewijzen

NARIC-Vlaanderen voert bij elk onderzoek een authenticiteitsonderzoek uit. De diplomahouder moet hiervoor een aanvraag indienen bij NARIC-Vlaanderen. Recente hogeronderwijsdiploma’s (met barcode) kunnen gecontroleerd worden via Belge Doğrulama. Veel universiteiten hebben ook een eigen databank om de authenticiteit van diploma’s te verifiëren.

Documentbenamingen

Voor een vergelijking van Nederlandse en Turkse documentbenamingen, zie pagina’s voor aanvragers: documenten voor je aanvraag bij NARIC-Vlaanderen.

Feedback op deze pagina?

Bezig met laden...