De Vlaamse overheid zet haar werkgeversmerk in de kijker
De Vlaamse overheid wil zich sterker profileren als aantrekkelijke werkgever, zowel voor huidige als toekomstige medewerkers. Het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) zet zich hiervoor in via een nieuw employer branding-project dat het werkgeversimago van de Vlaamse overheid authentiek in beeld brengt.
Samen bouwen aan een werkgeversmerk
De overheid biedt een unieke werkomgeving waar samenwerking, gedeelde waarden en de maatschappelijke impact centraal staan. Om dit sterker te onderbouwen, heeft AgO uitgebreid imago-onderzoek uitgevoerd bij zowel interne als externe doelgroepen. Hieruit blijkt dat de Vlaamse overheid als werkgever een aantal waardevolle troeven heeft. De input uit deze onderzoeken en enkele verdiepende workshops vormen de basis voor een strategie die de diverse kwaliteiten van werken bij de Vlaamse overheid benadrukt.
Eerste fase: brede promotie als aantrekkelijke werkgever
In de eerste fase van het project staat de brede promotie van de Vlaamse overheid als werkgever centraal. De mediacampagne loopt tot eind 2024. Met de campagne Ik doe mijn job voor het Vlaanderen van morgen, en voor mezelf wordt de impact van een job bij de Vlaamse overheid in beeld gebracht. In deze mediacampagne vertellen tien collega’s hun verhaal. Wat motiveert hen in hun werk? Hoe dragen ze dagelijks bij aan de toekomst van Vlaanderen? De rode draad in alle jobs binnen de Vlaamse overheid is de kans om impact te hebben op de maatschappij, rechtstreeks of onrechtstreeks.
Daarnaast biedt de Vlaamse overheid ook vele voordelen voor elke medewerker, zoals variatie, autonomie, en uitdaging. Deze aspecten worden in de campagne extra belicht om een genuanceerd en inspirerend beeld te bieden van een job bij de Vlaamse overheid.
Toekomstvisie: op maat van suborganisaties en doelgroepen
Na de eerste fase werkt AgO aan een stappenplan voor de organisaties binnen de Vlaamse overheid en specifieke doelgroepen. Hiermee kunnen zij de campagneboodschap verder vertalen naar hun eigen specifieke behoeften en vacatures. Ook een uitbreiding van het netwerk van medewerkers-ambassadeurs zit in de pijplijn. Deze ambassadeurs zullen het verhaal van de Vlaamse overheid als aantrekkelijke werkgever versterken en verder uitdragen.
Met deze stappen bouwt de Vlaamse overheid aan een toekomstgerichte en veelzijdige werkgeversreputatie. Een toekomstgerichte en veelzijdige werkgeversreputatie van de Vlaamse overheid: een uitdaging waar we samen aan bouwen.