Aanmelden via itsme (via mobiele camera)
Enkel voor native apps (Outlook, Teams, ...)
Wanneer u op uw werktoestel wil aanmelden op een native app, zoals Microsoft Outlook of Teams bijvoorbeeld, gebruikt u hiervoor het Vlaams Toegangsbeheer (ACM).
Hiervoor kan u beroep doen op een digitale sleutel die door het Toegangsbeheer ondersteund wordt (overzicht), zoals aanmelden met eID en aangesloten kaartlezer, of met beveiligingscode via SMS.
Behalve de overheid kunnen echter ook andere partijen digitale sleutels aanbieden waarmee u zich kunt aanmelden op online overheidstoepassingen. Momenteel biedt Belgian Mobile id, een consortium van grootbanken en netwerkoperatoren in België, zo’n digitale sleutel aan: itsme.
U zal merken dat het itsme-tegeltje in de schermen van het Toegangsbeheer, er anders uitziet dan wanneer u zich via het Toegangsbeheer op een mobiele app of webapplicatie zou aanmelden. Het tegeltje draagt nu de naam itsme (via mobiele camera) en is voorzien van een QR-code.
Stappenplan: Aanmelden via itsme (via mobiele camera)
- Stap 1
E-mailadres ingeven (bij native app van Microsoft)
Bij het aanmelden op een native app van Microsoft, geeft u uw werk e-mailadres in. U wordt vervolgens doorverwezen naar het sleutelselectiescherm van het Toegangsbeheer.
- Stap 2
Scan de QR-code van itsme (via mobiele camera)
Kies voor de aanmeldoptie itsme (via mobiele camera), te herkennen aan de tegel met de QR-code met het logo van de Vlaamse overheid
U dient deze QR-code te scannen met uw mobiel toestel: doe hiervoor een beroep op hetzij uw camera-app, hetzij uw QR-code-scanner. De code kan NIET gescand worden met de itsme-app zelf.
Wanneer u de code scant, zal u, vanuit de browser van uw mobiel toestel, automatisch naar itsme doorverwezen worden.
- Stap 3
Meld aan via de itsme-app
Meld u aan via itsme op de gebruikelijke manier. Het Toegangsbeheer zal, volgend op een succesvolle aanmelding, uw sessie overnemen op uw werktoestel, i.e. het toestel waarop u de native app gebruikt. U kan nu gebruik maken van de native app op uw werktoestel!
In de browser op uw mobiel toestel – i.e. het toestel waarmee u de QR-code heeft gescand – maakt een boodschap u erop attent dat de aanmelding geslaagd is en dat uw sessie zal verder lopen op uw werktoestel.
Waarom deze alternatieve methode van aanmelden?
itsme biedt uit security-overwegingen geen ondersteuning voor sommige embedded browsers die in native apps gebruikt worden. Opdat u zich in zo’n scenario toch zou kunnen blijven aanmelden via itsme, dient de authenticatie – middels het scannen van de QR-code – uitbesteed te worden aan de browser op uw mobiel toestel.
Wanneer u zich aanmeldt op een webapplicatie of mobiele app, zal het Toegangsbeheer vaststellen dat de authenticatie niet vanuit een embedded browser van zo’n native app vertrekt: u zal bij het aanmelden op webapplicaties of mobiele apps dus geen QR-codes zien staan. In deze context kan u zich met andere woorden op de gangbare, standaardwijze blijven aanmelden via itsme.