Gedaan met laden. U bevindt zich op: Sociaaltariefpremie voor collectieve installaties

Sociaaltariefpremie voor collectieve installaties

Woont u in een appartementsgebouw woont met een collectieve aansluiting op gas, elektriciteit of warmte of in een wijk zonder individuele energieaansluiting? Dan kunt u sinds 1 juli 2024 in bepaalde gevallen in aanmerking komen voor de 3-maandelijkse sociaaltariefpremie voor collectieve installaties.

De sociaaltariefpremie heeft enkel betrekking op aardgas, elektriciteit en warmtenetten. Deze premie geldt niet voor: stookolie (mazout), propaan en petroleum.

Voorwaarden

Voor de sociaaltariefpremie voor collectieve installaties gelden onderstaande voorwaarden.

  • U (of iemand in uw huishouden) moet tot 1 van de categorieën behoren die recht geven op de premie. Zie het overzicht van categorieën hieronder.
  • U moet aangesloten zijn op een collectieve energie-installatie (voor gas, elektriciteit of warmtenet).
  • U moet betalen voor uw werkelijke energieverbruik zoals gefactureerd door uw beheerder.
  • De beheerder van de collectieve installatie (voor gas, elektriciteit of warmtenet) moet het collectieve aansluitpunt online aangemeld hebben bij de FOD Economie.
  • U moet de premie zelf eenmalig aanvragen (zie Procedure).

Om deze premie te kunnen krijgen, moet u of iemand op uw domicilieadres, een bepaalde uitkering of tegemoetkoming krijgen:

Overzicht van categorieën
CategorieUitkering/tegemoetkomingUitleg
Uitkering van
OCMW
(categorie 1)
LeefloonTegemoetkoming bij onvoldoende inkomen
Financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan het leefloonTegemoetkoming bij onvoldoende inkomen
Maatschappelijke steun van het OCMW die geheel of gedeeltelijk terugbetaald wordt door de federale staat
Voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO)Zie categorie 3
Voorschot op een tegemoetkoming voor personen met een handicapZie categorie 2A
Uitkering van
FOD Sociale Zekerheid
Directie
Personen met een Handicap

(categorie 2A)
Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%Tegemoetkoming na een beroepsziekte of een arbeidsongeval met blijvende letsels waarvan de graad werd vastgesteld op 65%
Inkomensvervangende tegemoetkomingTegemoetkoming voor personen die omwille van hun handicap niet kunnen werken of een verminderd verdienvermogen hebben
IntegratietegemoetkomingTegemoetkoming die bedoeld is als compensatie voor de bijkomende kosten die je als persoon met een handicap hebt om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven (‘integratie’)
Tegemoetkoming voor hulp van derdenTegemoetkoming voor wie arbeidsongeschikt is en voor zijn dagelijkse activiteiten hulp nodig heeft van derden
Uitkering van
Zorgkas
(categorie 2B)
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)Tegemoetkoming voor 65’+ers met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen
Uitkering van
Opgroeien (Team Zorgtoeslagevaluatie)
(categorie 2C)
Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte met een minimale score van 4 punten in pijler 1 van de medisch-sociale schaal (voor 2019: ‘verhoogde kinderbijslag’)Toeslag op het Groeipakket voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
Uitkering van
Federale Pensioendienst
(categorie 3)
Inkomensgarantie voor ouderen of IGO (vroeger ‘gewaarborgd inkomen voor bejaarden’)Tegemoetkoming bij een laag pensioen
Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65% (een aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen)Zie categorie 2A
Tegemoetkoming voor hulp van derden Zie categorie 2A
Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger THAB of ‘tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)Zie categorie 2B

Procedure

  1. De beheerder van de collectieve installatie moet het collectieve aansluitpunt online registreren bij de FOD Economie(opent in nieuw venster).
    De beheerder krijgt een unieke installatiecode, die hij aan u moet communiceren. De installatiecode heeft volgende structuur: XX-111-XX.
  2. U moet de premie eenmalig zelf aanvragen. Doe dit vóór de laatste dag van het kwartaal om de premie vanaf dat kwartaal te krijgen. Dit zijn de kwartalen in een jaar:
    • juli-augustus-september
    • oktober-november-december
    • januari-februari-maart
    • april-mei-juni.
  3. Om de premie te kunnen aanvragen, hebt u de installatiecode nodig. Zodra u de installatiecode gekregen hebt van de beheerder van de installatie, kunt u bij de FOD Economie de sociaaltariefpremie aanvragen.
    Dat kan op verschillende manieren.
  4. U kunt de status van uw aanvraag zelf online opvolgen (na aanmelding)(opent in nieuw venster).
  5. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, wordt de sociaaltariefpremie elke 3 maanden op uw bankrekening gestort of per postcheque verzonden. De betaling wordt gedaan door de FOD Financiën. De energieleverancier speelt geen rol in de sociaaltariefpremie.
    De premie voor elk kwartaal wordt pas na controle gestort:
    • juli-augustus-september: uitbetaling in november
    • oktober-november-december: uitbetaling in februari
    • januari-februari-maart: uitbetaling in mei
    • april-mei-juni: uitbetaling in augustus.

U hoeft de aanvraag niet elke 3 maanden opnieuw in te dienen. Zodra de sociaaltariefpremie goedgekeurd en toegekend is door de FOD Economie, wordt ze automatisch verlengd, tot u niet meer aan de voorwaarden voldoet of verhuist.

Bedrag

De sociaaltariefpremie is een 3-maandelijkse premie.

Het bedrag van de premie is niet gekoppeld aan het werkelijke verbruik van uw gezin of de gezinsgrootte, maar wordt elk kwartaal (= om de 3 maanden) vastgesteld door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Het bedrag zal telkens gepubliceerd worden op de CREG-website.

Het bedrag van de premie zal elk kwartaal wijzigen op basis van het sociaal tarief dat berekend wordt volgens de laagste energieprijzen op de markt.

Uitzonderingen

In de volgende gevallen hebt u geen recht op de sociaaltariefpremie.

  • U krijgt al het sociaal tarief voor energie omdat u
    • in een sociaal appartement huurt (enkel voor gas of warmte) of
    • al een individueel contract hebt afgesloten met een energieleverancier.
  • U woont in een verzorgingstehuis of een andere vorm van collectieve accommodatie waar een all-in vergoeding (dagprijs of forfait) geldt en energie inbegrepen is.

Daarnaast geldt de sociaaltariefpremie ook niet voor:

  • tweede verblijfplaats (ander adres dan het domicilieadres)
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten en technische lokalen van wooncomplexen of ruimten zonder individuele aansluiting
  • tijdelijke aansluitingen
  • occasionele klanten.

Veelgestelde vragen