Mijn VerbouwPremie voor appartementen en appartementsgebouwen
U kunt een premie aanvragen voor zowel de privatieve als de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw. Voor werken aan de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw bestaat er de basispremie én de aanvullende premie.
Vraag hier Mijn VerbouwPremie aan
U kunt Mijn VerbouwPremie online aanvragen via Mijn VerbouwLoket. Bent u hier onvoldoende mee vertrouwd, dan kunt u het woonloket van uw gemeente of het Energiehuis voor uw gemeente(opent in nieuw venster) contacteren om u te helpen bij uw aanvraag.
Premie voor privatieve delen appartementsgebouw
Voor vernieuwing van en renovatiewerken aan de individuele delen of individuele installaties van uw appartement, kunt u een Mijn VerbouwPremie aanvragen zoals dat ook voor eengezinswoningen kan.
U kunt als:
- eigenaar-bewoner (laagste, middelste en hoogste inkomenscategorie)
- verhuurder aan een woonmaatschappij en
- andere investeerder
een Mijn VerbouwPremie vragen voor werken aan privatieve delen van een appartementsgebouw (werken in/aan een individueel appartement). Voor meer informatie over de 3 doelgroepen ga naar ‘Wie kan Mijn VerbouwPremie aanvragen?’. De eigenaar-bewoner, verhuurder aan de woonmaatschappij of investeerder vraagt de premie aan per appartement afzonderlijk. De premie komt toe aan de aanvrager.
Privatieve delen van een appartement zijn alle delen van het appartementsgebouw die enkel en alleen gebruikt worden door de bewoners van dat ene appartement.
Dak (als privatief volgens basisakte) |
Buitenmuur (als privatief volgens basisakte) |
Vloer (als privatief volgens basisakte) |
Ramen en deuren (van één appartement) |
Binnenrenovatie (binnenmuren, trappen,… in één appartement) |
elektriciteit en sanitair (in één appartement) |
zonneboiler, warmtepomp en warmtepompboiler (installatie dient exclusief voor één appartement) |
gascondensatieketel in één appartement (eindfactuur tot uiterlijk 31/10/2023 - aanvraag tot uiterlijk 31/10/2024) |
Het dak, de buitenmuren en vloer van een appartementsgebouw zijn meestal volledig gemeenschappelijk. Is een deeltje van het dak of de buitenmuren toch privatief (voorbeeld een uitbouw op het gelijkvloers met eigen stukje dak en muren) dan moet u hiervoor de premie-aanvraag voor privatieve delen volgen. We gaan altijd in de basisakte na of een deel privatief of gemeenschappelijk is. Als de basisakte over een bepaald stuk muur of dak niet duidelijk is, geldt het vermoeden van gemeenschappelijkheid.
De premieaanvraag en premieberekening verlopen grotendeels op dezelfde manier als voor eengezinswoningen.
- Een premieaanvraag kan slechts betrekking hebben op één appartement.
- De eigenaar-bewoner, verhuurder aan een woonmaatschappij of andere investeerder dient een aanvraag in per appartement of wooneenheid.
- De premie gaat naar de aanvrager.
- Voor werken aan privatieve daken, buitenmuren en vloeren, moet u de basisakte opladen waaruit blijkt dat het effectief gaat om een privatief deel en geen gemeenschappelijk deel.
- De facturen die u bij de aanvraag moet bijvoegen, mogen op de aanvraagdatum van de premie maximaal 2 jaar oud zijn (24 maanden). Dit geldt zowel voor tussentijdse facturen als voor de eindfactuur.
U kunt Mijn VerbouwPremie via Mijn VerbouwLoket(opent in nieuw venster) aanvragen. Op de pagina ‘Hoe vraag ik Mijn VerbouwPremie aan’ vindt u een stappenplan en instructiefilmpjes die u wegwijs maken.
- Bij Stap 1 vult u de algemene gegevens in en selecteert u het gebouwtype. Voor werken in/aan de privatieve delen van uw appartement kiest u voor ‘een appartement’.
- Bij stap 2, gegevens van het gebouw, kiest u voor
‘werken aan de privatieve delen of privatieve installaties voor verwarming en/of sanitair warm water van één appartement.’
Bij werken aan de van het appartementsgebouw heeft men recht op dezelfde premies als een investeerder in een woning. De doelgroep waartoe de investeerder behoort, wordt op dezelfde manier bepaald als voor een woning. U kunt de bedragen raadplegen op de specifieke webpagina over de categorie van werken waarvoor u een premie wilt aanvragen onder de rubriek ‘Bedrag’ bij 1. Woningen en privatieve delen appartement.
- Dak behorende tot de
- Buitenmuren behorende tot de
- Vloer behorende tot de
- Ramen en deuren die behoren tot de van één appartement
- Binnenrenovatie van de van één appartement
- Elektriciteit en sanitair van de van één appartement
- Warmtepomp die exclusief gebruikt wordt voor één appartement
- Warmtepompboiler die exclusief gebruikt wordt voor één appartement
- Zonneboiler die exclusief gebruikt wordt voor één appartement
- Gascondensatieketel die exclusief gebruikt wordt voor één appartement. Opgelet, deze premie geldt voor eindfactuurdatum uiterlijk 31 oktober 2023.
Basispremie voor gemeenschappelijke delen appartementsgebouw
De basispremie is de premie voor de investeerder bij werken aan de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw.
De aanvraag voor de basispremie gebeurt door de investeerder voor het volledige appartementsgebouw.
De investeerder is
- de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME). De syndicus vertegenwoordigt de VME en beheert het gebouw. De syndicus dient de aanvraag in.
- één van de eigenaars van het appartementsgebouw. Als er geen vereniging van mede-eigenaars is opgericht voor het appartementsgebouw, wordt de aanvraag eerst ingediend door één individuele investeerder/ één eigenaar die bij de aanvraag het schriftelijk akkoord van alle eigenaars van het appartementsgebouw voegt. Dit kan een particuliere eigenaar of een onderneming of organisatie of andere investeerder zijn.
- één eigenaar als er geen mede-eigenaars zijn. De eigenaar dient de aanvraag in.
De basispremie voor de gemeenschappelijke delen wordt voor het hele gebouw uitbetaald. Is er een vereniging van mede-eigenaars (VME) opgericht? Dan komt de premie toe aan de VME. Werd de aanvraag door één van de eigenaars ingediend, dan wordt de volledige premie ook uitbetaald op het rekeningnummer dat opgegeven werd bij de premieaanvraag. De premie zal nadien volgens proportioneel aandeel per appartement (per eenheid) door de VME of investeerder moeten verdeeld worden. Het proportioneel aandeel van een apart berghok of garage telt hier niet mee.
De basispremie kan niet worden aangevraagd door een eigenaar-bewoner, verhuurder aan een woonmaatschappij (sociaal verhuurkantoor) of andere investeerder voor één individueel appartement. Dit is ook niet mogelijk als bijvoorbeeld de facturen voor deze werken aan gemeenschappelijke delen afzonderlijk per appartement zouden zijn opgemaakt.
De investeerder doet de aanvraag voor elke categorie waarin werken werden uitgevoerd aan de gemeenschappelijke delen, ook de werken waarvoor de investeerder in het gebouw zelf geen recht heeft op een premie. Dit is nodig om een aanvullende premie te kunnen vragen.
dak (isolatie en asbestverwijdering) |
buitenmuur (enkel isolatie en asbestverwijdering) |
vloer (enkel isolatie) in gemeenschappelijke delen |
ramen en deuren (enkel hoogrendementsbeglazing) in gemeenschappelijke delen |
zonneboiler (collectieve installatie) |
warmtepomp (collectieve installatie) |
warmtepompboiler (collectieve installatie) |
U vraagt ook de basispremie aan voor uitgevoerde werken aan de gemeenschappelijke delen in de categorieën binnenrenovatie, elektriciteit en sanitair.
- De investeerder moet steeds één aanvraag voor het volledige gebouw indienen via Mijn VerbouwLoket(opent in nieuw venster). Hij doet de aanvraag voor elke categorie waarin werken werden uitgevoerd aan de gemeenschappelijke delen, ook de werken waarvoor de investeerder in het gebouw zelf geen recht heeft op een premie.
- U moet de basispremie voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw voor elke categorie van werken afzonderlijk aanvragen. Heeft u bijvoorbeeld zowel dakisolatie met een nieuw dak als muurisolatie met pleisterafwerking laten plaatsen, dan vraagt u de premie voor de dakwerken en de premie voor de buitenmuur in 2 aparte aanvragen.
- U gebruikt het EAN-nummer van de gemeenschappelijke delen. Als dat er niet is, vult u de EAN van een van de appartementen in.
- Na ontvangst van de aanvraag voor de basispremie, krijgt de investeerder een melding dat de eigenaar-bewoners van de laagste en middelste inkomenscategorieën en verhuurders aan een woonmaatschappij voor diezelfde werken een aanvullende premieaanvraag kunnen indienen. Het is aan de investeerder (meestal VME) om de eigenaars van de appartementen in het gebouw hiervan te verwittigen.
- Er is een overgangsmaatregel die voorziet dat alle facturen voor werkzaamheden aan de gemeenschappelijke delen door de VME of andere investeerder kunnen worden ingediend als ze dateren vanaf 1 juli 2020. Deze overgangsmaatregel geldt tot 1 februari 2025. De geldigheid van 2 jaar voor facturen is in deze overgangsperiode dus niet van toepassing voor de aanvraag van de basispremie. Een premieaanvraag voor gascondensatieketel indienen kan maar tot en met 31 oktober 2024.
- Vanaf 1 februari 2025 geldt dat facturen maximaal 2 jaar oud mogen zijn op de aanvraagdatum.
Op de pagina ‘Hoe vraag ik Mijn VerbouwPremie aan’ vindt u een stappenplan en instructiefilmpjes die u wegwijs maken.
- Bij Stap 1 vult u de algemene gegevens in en selecteert u het gebouwtype. Voor basispremie voor werken aan de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw kiest u voor ‘een appartementsgebouw’.
Welke documenten voegt u toe aan de aanvraag?
- Alle verplichte en optionele documenten die voor iedere categorie van werken nodig zijn voor een premieaanvraag voor een eengezinswoning, zijn ook van toepassing voor een premieaanvraag voor een appartementsgebouw. Surf naar de specifieke webpagina over de categorie van werken waarvoor u een premie wilt aanvragen om een weergave te krijgen van de documenten die u moet verzamelen.
- Offertes en facturen worden opgemaakt voor de werken aan het volledige appartementsgebouw, en dus geen aparte factuur per eigenaar/appartement.
- Voeg alle facturen toe, ook die voor werken die niet meetellen voor de basispremie (zoals de afwerking van het dak, gevelbekleding,...)
- De premieaanvraag moet volledig zijn voor alle werken in de aangevraagde categorieën, met alle relevante facturen en attesten, ongeacht of de investeerder in het volledige gebouw hiervoor recht heeft op een premie of niet.
Afhankelijk van wie die aanvraag doet, moeten ook nog volgende documenten toegevoegd worden:
- Mede-eigendom met VME:
- basisakte
- lijst van alle eigenaars(Word bestand opent in nieuw venster) en proportioneel aandeel (overzicht eigenaars in pdf(PDF bestand opent in nieuw venster))
- Mede-eigendom zonder VME:
- basisakte
- lijst van alle eigenaars(Word bestand opent in nieuw venster) en proportioneel aandeel
- onderling toestemmingsformulier(Word bestand opent in nieuw venster) (toestemmingsformulier in pdf(PDF bestand opent in nieuw venster))
De basispremie voor werken aan gemeenschappelijke delen is het premiebedrag dat van toepassing is voor de doelgroep ‘eigenaar-bewoner uit de hoogste inkomenscategorie of andere investeerder’. U kunt de bedragen raadplegen op de specifieke webpagina over de categorie van werken waarvoor u een premie wilt aanvragen onder de rubriek ‘Bedrag’ bij 2. Gemeenschappelijke delen appartementsgebouwen - basispremie.
- De premie is voor de categorieën dak, buitenmuren en vloer beperkt tot de forfaitaire premie per vierkante meter nieuw geplaatste isolatie.
- voor de categorie ramen en deuren die behoren tot de gemeenschappelijke delen beperkt de premie zich tot het nieuw geplaatste hoogrendementsglas.
- Voor collectieve warmtepompen, warmtepompboilers en zonneboilers wordt het premiebedrag dat van toepassing is voor de doelgroep ‘eigenaar-bewoner uit de hoogste inkomenscategorie’ of andere investeerder’ vermenigvuldigd met het aantal appartementen en andere niet-residentiële eenheden in het gebouw.
- Er is geen bijkomende premie voor uitstuitend nachttarief.
- Als dit het geval is, wordt de basispremie verhoogd met de bonus voor gelijktijdige isolatie en asbestverwijdering in de categorieën dak en buitenmuur.
- Voor de basispremie voor investeringen in de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw geldt geen maximuminvesteringsbedrag. Er geldt wel een minimum factuurbedrag van 1.000 euro exclusief btw.
De investeerder kan voor werken in de categorie binnenrenovatie of elektriciteit en sanitair in de gemeenschappelijke ruimtes of voor een collectieve gascondensatieketel niet in aanmerking komen voor een premie, maar moet voor deze categorieën toch een premieaanvraag indienen wanneer individuele eigenaar-bewoners van de laagste of middelste inkomenscategorie of Verhuurders aan een woonmaatschappij (sociaal verhuurkantoor) van één of meerdere appartementen in het gebouw in aanmerking zouden kunnen komen voor een aanvullende premie voor deze categorieën.
Info:
- 10 appartementen
- 100 m² dak
- isolatie + asbestverwijdering en renovatie
- factuur isolatiewerken: €20.000 exclusief btw
- factuur renovatiewerken: €60.000 exclusief btw
Premie:
- dakisolatie= €8/m² (max. 40% factuur exclusief btw)
- bonus asbestverwijdering met nieuwe isolatie= €8/m² (en max 50% factuur exclusief btw)
- géén premie voor renovatiewerken
Berekening Mijn VerbouwPremie:
- MVP: €8 x 100 m² = €800 en dit is ≤ 40% factuurbedrag isolatiewerken
- bonus asbest: €8 x 100 m² = €800 en dit is samen met de MVP ≤ 50% factuurbedrag van de isolatiewerken
- Totale basispremie voor het appartementsgebouw = €1.600 en dit is ≤ 50% factuurbedrag isolatiewerken
De administratieve, technische en factuurvoorwaarden voor de verschillende categorieën die gelden voor woningen, zijn ook van toepassing voor appartementsgebouwen.
De investeerder kan slechts om de 5 jaar (na aanvraagdatum) van een eerdere Mijn VerbouwPremie voor dezelfde categorie een premie krijgen.
Aanvullende premie gemeenschappelijke delen appartementsgebouw
Sinds 1 februari 2024 kunnen eigenaar-bewoners die behoren tot de laagste en middelste inkomenscategorie én verhuurders aan een woonmaatschappij voor investeringen in de gemeenschappelijke delen of bepaalde collectieve installaties van een appartementsgebouw een aanvullende premie aanvragen.
De aanvullende Mijn VerbouwPremie voor werken aan de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw zorgt ervoor dat u als eigenaar-bewoner uit de laagste en middelste inkomenscategorie recht hebt op dezelfde premies als eigenaar-bewoners van eengezinswoningen voor gelijkaardige werken.
De aanvullende premie is wél voor:
- een eigenaar-bewoner van de laagste inkomenscategorie
- een eigenaar-bewoner van de middelste inkomenscategorie (behalve categorie gascondensatieketel)
- een verhuurder aan een woonmaatschappij (sociaal verhuurkantoor).
De datum van de aanvraag voor de aanvullende premie geldt om te bepalen of u al dan niet tot de juiste doelgroep behoort. Men kijkt hiervoor naar het laatst gekende belastbaar inkomen en de gezinssituatie op het moment van de aanvraag.
De aanvullende premie is niet voor:
- een eigenaar-bewoner van de hoogste inkomenscategorie of een andere investeerder
De eigenaar-bewoner of de verhuurder aan de woonmaatschappij vraagt de aanvullende premie en is ook de begunstigde van de premie.
Werken aan de gemeenschappelijke delen in de aanvraag voor de basispremie komen in aanmerking voor de aanvullende premie. De gemeenschappelijke delen zijn delen van het gebouw die niet exclusief gebruikt worden door één appartement.
dak (isolate en renovatie, geen asbestverwijdering) |
buitenmuur (isolatie en renovatie, geen asbestverwijdering) |
vloer (isolatie en renovatie) |
ramen en deuren (hoogrendementsbeglazing en schrijnwerk, ballustrades en borstwering) |
binnenrenovatie van de gemeenschappelijke delen |
elektriciteit en sanitair van de gemeenschappelijke delen |
gascondensatieketel (voor collectief gebruik en eindfacturen tot uiterlijk 31/10/2023 - aanvragen tot uiterlijk 31/10/2024 - enkel laagste inkomenscategorie) |
zonneboiler (collectieve installatie) |
warmtepomp (collectieve installatie) |
warmtepompboiler (collectieve installatie) |
- De basispremie moet altijd eerst ingediend zijn vooraleer u de aanvullende premie kunt vragen. Alle nodige documenten (facturen, attesten,…) voor de verschillende categorieën van uitgevoerde werken worden bij de aanvraag van de basispremie aangeleverd.
- Zodra de basispremie ingediend is, kunt u als eigenaar-bewoner of verhuurder aan een woonmaatschappij de aanvullende premie aanvragen. U hoeft dus niet te wachten op de beslissing over de basispremie.
- U dient één aanvraag in per individueel appartement.
- U moet de aanvullende premie voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw voor elke categorie van werken afzonderlijk aanvragen. Bij werken aan bijvoorbeeld zowel dak als buitenmuren vraagt u de premie voor de dakwerken en de premie voor de buitenmuren in 2 aparte aanvragen.
- U gebruikt bij de aanvraag het individuele EAN-nummer van het appartement.
- Via het EAN-nummer ontstaat automatisch een link met het dossier van de basispremie. De aanvraag voor aanvullende premie wordt dus gekoppeld aan de aanvraag voor de basispremie. U kunt enkel een aanvullende premie vragen voor de categorieën van werken waarvoor ook een basispremie werd gevraagd. Bij het indienen van de aanvraag voor de aanvullende premie zal er dus gecontroleerd worden of er al een aanvraag door de investeerder voor deze werken voor het volledige gebouw werd ingediend.
- De behandeling van de aanvraag van de aanvullende premie begint pas na de beslissing en de beroep(stermijn) van de aanvraag basispremie. De beroepstermijn voor de basispremie is 2 maanden vanaf de datum van de beslissing.
- De aanvraag van de aanvullende premie moet binnen de 2 jaar na de melding van ontvangst van de premieaanvraag voor de basispremie voor werken aan de gemeenschappelijke delen gebeuren.
Op de pagina ‘Hoe vraag ik Mijn VerbouwPremie aan’ vindt u een stappenplan en instructiefilmpjes die u wegwijs maken.
- Bij Stap 1 vult u de algemene gegevens in en selecteert u het gebouwtype. Voor de aanvullende premie voor werken aan de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw kiest u voor ‘een appartement’.
- Bij stap 2, gegevens van het gebouw, kiest u voor
‘werken aan de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw of gemeenschappelijke installaties voor verwarming en/of sanitair warm water.’
Welke documenten voegt u toe aan de aanvraag?
- De facturen, offertes en attesten werden al ingediend bij de aanvraag basispremie en moet u niet meer toevoegen bij de aanvraag voor aanvullende premie.
- U voegt wel een bewijs van proportioneel aandeel toe aan de aanvraag (via de basisakte, een attest van de syndicus,…).
- De ouderdom van de facturen is voor de aanvraag van de aanvullende premie niet van belang.
Het bedrag van de aanvullende premie komt overeen met de premie eigenaar-bewoner laagste/middelste inkomenscategorie of verhuurder aan woonmaatschappij verminderd met het bedrag van basispremie investeerder volgens proportioneel aandeel. De basispremie die dus al voor uw appartement werd toegekend voor deze categorie van werken wordt hiervan afgetrokken. Het proportioneel aandeel van een apart berghok en/of garage telt niet mee. De basispremie kan ook 0 zijn (vb. voor de categorie binnenrenovatie of voor een dak dat al voldoende isolatie had en enkel vernieuwd wordt).
U kunt de bedragen raadplegen op de specifieke webpagina over de categorie van werken waarvoor u een premie wilt aanvragen onder de rubriek ‘Bedrag’ bij 2. Gemeenschappelijke delen appartementsgebouwen - aanvullende premie.
- De premie is beperkt tot een maximumbedrag afhankelijk van de categorie van de werken. Bijvoorbeeld voor de categorie dak bedraagt de maximale premie 5.750 euro.
- Het minimum investeringsbedrag van 1.000 euro exclusief btw geldt niet voor de aanvullende premie.
- Voor de categorieën dak, buitenmuur, vloer en ramen en deuren heeft u recht op de bonus voor uitsluitend nachttarief, als dit van toepassing is voor u.
- Voor de aanvullende premie heeft u geen recht op de bonus voor gelijktijdige isolatie en asbestverwijdering voor de categorieën dak en buitenmuur. Deze wordt namelijk al verrekend in de basispremie.
De premiepercentages van 50% en 35% in de laagste en middelste inkomensgroep gelden voor alle premieaanvragen tot en met 31-12-2024. Vanaf 2025 zullen de premiebedragen dalen naar respectievelijk 35% (laagste) en 25% (middelste).
De datum van de aanvraag van de aanvullende premie is bepalend voor de premievoorwaarden en premiebedragen/premiepercentages die van toepassing zijn. Zodra de basispremie is aangevraagd, kunt u de aanvullende premie aanvragen, in principe dus zelfs nog op dezelfde dag.
Info:
- 10 appartementen met elk proportioneel aandeel van 1/10
- 100 m² dak
- isolatie + asbestverwijdering en renovatie
- factuur isolatiewerken: €20.000 exclusief btw
- factuur renovatiewerken: €60.000 exclusief btw
- eigenaar-bewoner uit de laagste inkomens/verhuurder woonmaatschappij
Premie:
- premie 50% en ≤ €5.750 voor isolatie+renovatie
- geen bonus asbestverwijdering (zie basispremie)
- wel bonus voor uitsluitend nachttarief bij nieuwe isolatie: €2/m²tot max. 50% van de factuur zonder btw
Berekening Mijn VerbouwPremie:
- aandeel factuur aanvrager = €80.000 x 1/10 = €8.000 en dit is ≤ €11.500 (max. aanvaarde bedrag)
- MVP: 50% van €8.000 = €4.000 en dit is ≤ €5.750 (max. premie)
- bonus uitsluitend nachttarief: €2 x 100 x 1/10 = €20
- Totaal = €4.020 maar dit is > €4.000 (50% totaal factuurbedrag aanvrager), dus aftopping op €4.000
- verminderd met basispremie volgens proportioneel aandeel (= €1.600/10 = €160) = €3.840 premie voor 1 appartement
De administratieve, technische en factuurvoorwaarden voor de verschillende categorieën die gelden voor woningen zijn van toepassing. Deze worden éénmalig gecontroleerd bij de aanvraag van de basispremie.
Voor een bepaalde categorie van werken aan de gemeenschappelijke delen kunt u slechts om de 5 jaar (na aanvraagdatum) van een eerdere Mijn VerbouwPremie voor dezelfde categorie) een premie krijgen.
Er is geen aanvullende premie voor eigenaar-bewoners bij aanvragen voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw ingediend vóór 01-02-2024. Lopende aanvragen kunnen nog geannuleerd worden en opnieuw ingediend worden volgens de nieuwe procedure.
Begrippen bij appartementen
Binnen Mijn VerbouwPremie is een appartementsgebouw een gebouw met:
- minstens twee appartementen of
- een wooneenheid en minstens een niet-residentiële eenheid of een eenheid zonder woonfunctie (bijvoorbeeld een winkel op de gelijkvloerse verdieping met daarboven minstens één appartement).
Een appartement beschikt over de nodige woonvoorzieningen om als autonome woning dienst te doen. Ook meergezinswoningen waarbij minstens 2 wooneenheden, appartementen of woningen aanwezig zijn binnen hetzelfde gebouw vallen onder deze regeling.
Als het appartementsgebouw minstens 2 mede-eigenaars van minstens 2 verschillende kavels heeft in hetzelfde gebouw, spreken we over gedwongen mede-eigendom. Elke eigenaar heeft een individueel eigendomsrecht en is ook eigenaar in onverdeeldheid van de gemeenschappelijke delen (voorbeeld dak, lift, gang, zonnepanelen van appartementsgebouw). Bij gedwongen mede-eigendom is de oprichting van een vereniging van mede-eigenaars (VME) in principe verplicht.
De privatieve delen en individuele installaties behoren tot één gebouweenheid of één appartement. Ze worden enkel gebruikt door de (eigenaar-)bewoner(s) van dat appartement. Het gaat bijvoorbeeld om
- ramen en deuren die behoren tot één appartement
- de binnenruimtes van één appartement
- elektriciteit en sanitair van één appartement
- een individuele installatie voor verwarming en/of de productie voor sanitair warm water
- dak, buitenmuur of vloer die betrekking hebben op één appartement volgens de basisakte (bijvoorbeeld uitbouw aan een gelijkvloers appartement)
De gemeenschappelijke en collectieve installaties van een appartementsgebouw zijn alle delen van het gebouw die niet exclusief gebruikt worden door één appartement. Ze behoren niet tot een privatief gedeelte van een appartement. In het algemeen is een deel dat door meer dan één mede-eigenaar wordt gebruikt een gemeenschappelijk deel. Het kan gaan om:
- dak, buitenmuren (gevel), vloer/fundering (gelijkvloers)
- ramen en deuren van gemeenschappelijke ruimtes (zoals de toegangsdeur)
- gemeenschappelijke binnenruimtes, bijvoorbeeld de hal, trappenhal, gangen of een gedeelde zit- of wasruimte
- collectieve installaties voor verwarming en/of de productie voor sanitair warm water zoals gascondensatieketel, warmtepomp, warmtepompboiler en zonneboiler die dient voor meerdere/alle appartementen of andere eenheden in hetzelfde appartementsgebouw
De aanvraagprocedure en premieberekening voor Mijn VerbouwPremie is verschillend voor werken aan gemeenschappelijke delen enerzijds en privatieve delen anderzijds. Ook voor de aanvullende Mijn VerbouwPremie is dit onderscheid belangrijk.
Een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) is een rechtspersoon die alle mede-eigenaren van een appartementsgebouw samenbrengt. Elk appartementsgebouw met mede-eigendom moet verplicht een VME hebben.
De syndicus vertegenwoordigt de VME en staat in voor het beheer en onderhoud van het appartementsgebouw. De syndicus kan professioneel zijn (voorbeeld een immokantoor), maar dat hoeft niet. De VME kan ook een van de eigenaren van het gebouw aanstellen als syndicus.
De basisakte is een noodzakelijk document bij een appartementsgebouw met mede-eigendom. Het heeft de vorm van een notariële akte en bevat de volgende elementen:
- een beschrijving van de eigendom met de gemeenschappelijke en privatieve delen van het appartementsgebouw
- In het algemeen is de gebouwschil gemeenschappelijk, alsook de schoorsteen en de balkons.
- De basisakte vermeldt als hier uitzonderingen op zijn (vb. een dakdeel van een privé-uitbouw op het gelijkvloers).
- Bij geen uitdrukkelijk vermelding in de basisakte, wordt het aanzien als gemeenschappelijk.
- een beschrijving van het onroerend goed in zijn geheel
- het proportioneel aandeel van elk appartementen (elke mede-eigenaar) in de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Dit is het aandeel dat elke privatieve eenheid (elk appartement) heeft in de gemeenschappelijke delen.
Bent u de enige eigenaar van het gebouw en is er geen basisakte, dan kunt u het aantal eenheden (aantal appartementen en eventueel niet-residentiële eenheden) ook terugvinden in de aankoopakte of de omgevingsvergunning. Een appartementsgebouw met meerdere eigenaren heeft in principe altijd een basisakte.
Instructievideo's Mijn VerbouwPremie voor appartementsgebouwen
Deze instructievideo’s geven meer uitleg over de Mijn VerbouwPremie voor gemeenschappelijke delen en installaties van appartemenstgebouwen en de aanvraag van de basispremie door een VME.
Veelgestelde vragen
Diende u als VME, syndicus of andere investeerder een aanvraag Mijn VerbouwPremie voor gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw in voor 1 februari 2024? Dan kan een eigenaar-bewoner uit de laagste of middelste inkomenscategorie of een verhuurder aan een woonmaatschappij géén aanvullende premie voor deze werken aanvragen. Het annuleren van de aanvraag en een nieuwe aanvraag indienen na 1 februari kon/kan dan voordeliger zijn als
- er in het appartementsgebouw minstens 1 appartement is waarin de eigenaar zelf gedomicilieerd is of minstens 1 appartement dat onderverhuurd wordt via een sociale woonmaatschappij
- en de aanvraag voor werken aan de gemeenschappelijke delen betrekking heeft op één van de volgende categorieën van werken:
- Dak
- Buitenmuur
- Vloer
- Ramen en deuren van de gemeenschappelijke delen
Het annuleren van een eerder ingediende aanvraag voor Mijn VerbouwPremie kan zolang de beroepsprocedure loopt. U kunt een aanvraag dus annuleren tot één maand na de beslissingsdatum. Daarna is het annuleren van de aanvraag niet meer mogelijk.
Er is een overgangsmaatregel die voorziet dat alle facturen voor werkzaamheden aan de gemeenschappelijke delen door de VME of andere investeerder kunnen worden ingediend als ze dateren vanaf 1 juli 2020 en dit tot 1 jaar nadat de wijzigingen in het de aanvraagprocedure van kracht gaan. De geldigheid van 2 jaar voor facturen is in deze overgangsperiode dus niet van toepassing.
Indien u Mijn VerbouwPremie voor uw Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) wilt aanvragen, zal u tijdens het aanmelden in het Mijn Verbouwloket moeten selecteren namens wie (welke VME) u de aanvraag wilt indienen. U dient tijdens het aanmelden te kiezen voor ‘organisatie’ of ‘onderneming’.
In dit geval dient u NIET te kiezen voor uzelf als ‘natuurlijk persoon’.
Staat de VME waarvoor u de aanvraag doet nog niet vermeld als organisatie of onderneming ? Dan bent u nog niet als natuurlijke persoon gekend als wettelijk vertegenwoordiger voor de VME. Als een persoon wel een wettelijke functie uitoefent, maar niet in de KBO vermeld staat als functiehouder, moet dat geregistreerd worden(PDF bestand opent in nieuw venster).
In de categorie dak, ramen en deuren, buitenmuren, binnenrenovatie, vloer en elektriciteit en sanitair kunt u maar om de 5 jaar (na aanvraagdatum van een eerdere Mijn VerbouwPremie voor deze categorie) een premie krijgen voor eenzelfde woning voor dezelfde categorie van werken. Bij hernieuwbare energie (warmtepomp,...) is dat 10 jaar.
Deze voorwaarde geldt ook voor een individueel appartement. En ze geldt ook voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw. Maar de aanvraag Mijn VerbouwPremie voor privatieve delen van een appartement staat los van de aanvraag voor de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw. Het individueel appartement en het appartementsgebouw zien we hier als 2 aparte gebouwen/woningen. Wie dus bijvoorbeeld Mijn VerbouwPremie kreeg voor ramen in de privatieve delen van zijn appartement, kan binnen de 5 jaar geen nieuwe premie voor ramen in zijn appartement krijgen. Maar een premie voor de ramen en deuren in de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw is wel nog mogelijk (zowel basispremie als eventueel aanvullende premie). Omgekeerd geldt dit ook. Kreeg u Mijn VerbouwPremie voor een nieuwe voordeur van het appartementsgebouw,(gemeenschappelijke delen), dan kunt u ook nog een premie vragen voor de ramen in uw appartement. Men hoeft dus geen 5 jaar te wachten omdat er al een premie voor de gemeenschappelijke delen werd bekomen.