Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe vraag ik Mijn EPC-labelpremie aan?

Hoe vraag ik Mijn EPC-labelpremie aan?

Tot einde 2024 verliep de aanvraag de EPC-labelpremie online via Mijn Fluvius(opent in nieuw venster). Vanaf 6 januari 2025 vraagt u Mijn EPC-labelpremie aan via Mijn Verbouwloket.

 

Vraag hier Mijn EPC-labelpremie aan

Premieaanvraag tot einde 2024

In 2024 kon u de EPC-labelpremie enkel online aanvragen via Mijn Fluvius(opent in nieuw venster). De aanvraag verliep in 2 stappen.

  1. Met het ‘EPC voor de renovatie’ waaruit de ‘slechte’ energieprestatie van uw woning (label E of F) of appartement (label D, E of F) blijkt, moest u bij Fluvius de activatie van de EPC-labelpremie aanvragen. Dat EPC voor is niet ouder dan 2019. Voor EPC’s voor renovatie opgemaakt in 2019 of 2020, geldt als startdatum 1 januari 2021.
  2. Vanaf de datum van het ‘EPC voor’ heeft u 5 jaar de tijd om de energetische renovatiewerken uit te voeren en een nieuw EPC te laten opmaken. Voor EPC’s voor renovatie opgemaakt in 2019 of 2020 moet het nieuwe EPC na renovatie uiterlijk op 31 december 2025 worden opgemaakt. Uit dit nieuwe EPC moet blijken dat uw woning minstens label C heeft behaald (label B voor een appartement). U kunt de uitbetaling tot uiterlijk 6 jaar na de startdatum van uw ‘EPC-voor’ aanvragen. Tot einde 2024 kon u de uitbetaling van uw premie via Mijn Fluvius vragen. Waren de werken nog niet afgerond in 2024? Geen probleem. Vanaf 2025 vraagt u de premie aan via Mijn Verbouwloket.

Premieaanvraag vanaf 2025

Vanaf 6 januari 2025 om 12u doet u de aanvraag van Mijn EPC-labelpremie via Mijn Verbouwloket. Het aanvragen in 2 stappen valt weg, er is geen activatie meer nodig. Het EPC vóór de werken en na de werken blijft wel verplicht.

  • Voor u start met verbouwen heeft u een EPC van uw woning of appartement nodig van vóór de renovatiewerken. Het EPC voor renovatie is ten vroegste opgemaakt op 1/1/2019 en ten laatste op 31/12/2026. Certificaten opgesteld in 2019 en 2020, krijgen de startdatum 1/1/2021.
  • U laat binnen 5 jaar vanaf de datum van het EPC voor renovatie een EPC na renovatie opmaken
  • Het EPC na renovatie dateert vanaf 2/1/2024. De gedetailleerde informatie over ventilatie is immers pas beschikbaar op EPC’s opgemaakt vanaf 2 januari 2024. Dateert het EPC na renovatie vóór 1 januari 2024, dan is het niet bruikbaar voor Mijn EPC-labelpremieaanvragen vanaf 1 januari 2025.
  • U doet de premieaanvraag binnen de 6 jaar/72 maand na de datum van het EPC voor de renovatie.

Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) ontvangt u een EPC-bouw bij de EPB-aangifte met daarop het behaalde E-peil. U moet dan niet meer een EPC na renovatie laten opmaken.

Bij een gewone renovatie is er wel een EPB-aangifte, maar geen EPC-bouw (er is immers geen E-peil). Dan is er wel nog een EPC na renovatie nodig om de premie aan te vragen.

Mijn EPC-labelpremie aanvragen in verschillende stappen

Volg onderstaande stappen om Mijn EPC-labelpremie vlot aan te vragen via Mijn VerbouwLoket. Zodra u naar een volgende stap gaat, worden de ingevoerde gegevens automatisch opgeslagen. U kunt echter op elk moment manueel wijzigingen opslaan via de knop ‘sla wijzigingen op’ onderaan. Een premieaanvraag wordt pas definitief verstuurd wanneer u klikt op ‘indienen’ in de laatste stap.

    • Stap 1

      Vanaf 2025 vraagt u Mijn EPC-labelpremie via Mijn VerbouwLoket aan. Bent u hier onvoldoende mee vertrouwd, dan kunt u het woonloket van uw gemeente of het Energiehuis contacteren(opent in nieuw venster) om u te helpen bij uw aanvraag. Aanmelden gebeurt op een beveiligde manier via het toegangs- en gebruikersbeheer (ACM/IDM) van de Vlaamse Overheid.

      1. Surf naar Mijn VerbouwLoket en klik op ‘aanmelden’.
      2. Kies de manier waarop u wilt aanmelden, bijv. via itsme of e-ID en kaartlezer. Hier vindt u meer informatie over aanmelden via itsme.
      3. Volg de instructies om aan te melden volgens de methode die u geselecteerd hebt.

      Daarnaast kunt u ook via Mijn Burgerprofiel of het e-loket voor ondernemers toegang krijgen tot Mijn VerbouwLoket.

    • Stap 2
      1. Ga naar de tegel Mijn EPC-labelpremie en klik op ‘start nieuwe aanvraag’. U krijgt nu een overzicht te zien van de verschillende stappen.
      2. Klik op de blauwe knop ‘ga naar deze stap’ om de eerste stap te openen.
    • Stap 3
      • Stap 1

        Gegevens gebouw

        1. Vul de gegevens van de eigendom in door te klikken op ‘ga naar deze stap’. Het loket toont automatisch uw eigendom(men) uit de database. Vink het adres aan waarvoor u Mijn EPC-labelpremie aanvraagt. Toont het loket geen eigendom, dan kunt u het eventueel handmatig invullen. Heeft u geen eigendom dan kunt u ook geen Mijn EPC-labelpremie aanvragen.
        2. Vul de EAN-code in van de eigendom waarvoor u de premie aanvraagt. U vindt deze terug op uw elektriciteitsfactuur. Klik op ‘volgende’.
      • Stap 2

        Gegevens EPC

        1. In het stappenoverzicht ‘Gegevens EPC’ klikt u op ‘ga naar deze stap’
        2. De EPC’s worden automatisch uit de EPC-databank opgehaald.
          • Konden we geen geldige EPC-gegevens uit de databank ophalen dan krijgt hiervan een melding. Heeft u toch een EPC, dan kunt het handmatig invullen aanvinken en de gegevens van het EPC voor en/of na renovatie invullen. U moet ook het EPC-certificaat opladen.
        3. Klik op ‘volgende’.
      • Stap 3

        Gegevens van de aanvrager

        In deze stap geeft u aan of u in de woning gedomicilieerd bent of de woning verhuurt.

        Bij domicilie in de woning, krijgt u automatisch een overzicht van de gezinsleden. Vul eventueel gezinsleden aan. Op basis van deze gegevens gebeurt een inkomenscontrole. Het inkomen bepaalt de hoogte van de premie.

        Verhuurt u aan een woonmaatschappij? Dan moet u de huurovereenkomst opladen.

      • Stap 4

        Gegevens communicatie en betaling

        Vul uw contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer) en uw bankrekeningnummer in.

        Klik op ‘volgende’.

      • Stap 5

        Aanvraag indienen

        1. Controleer in het overzicht of alle gegevens correct zijn ingevuld.
        2. Bevestig dat alle gegevens correct zijn door een vinkje te zetten onderdaan de overzichtspagina.
        3. Klik op ‘indienen’ om de aanvraag te versturen.
    • Stap 4

      U kunt een aanvraag starten en op een later moment vervolledigen en indienen. Van zodra een aanvraag is ingediend, kunt u deze niet meer heropenen om gegevens te wijzigen (behalve uw contactgegevens of rekeningnummer) of bijkomende stukken op te laden.

      1. Meld u aan via Mijn VerbouwLoket.
      2. Klik op ‘vervolledig aanvraag’ onder ‘mijn dossiers’ om de aanvraag te openen en te vervolledigen.
      3. Selecteer uitvoeren.
      4. Vul per stap de gevraagde informatie in en dien de aanvraag in zoals hierboven beschreven.

    Behandeling en opvolging van uw premieaanvraag

      • Na indiening van uw premieaanvraag krijgt u een ontvangstbevestiging. Deze kunt u terugvinden in Mijn VerbouwLoket.
      • U weet binnen de 6 maanden of uw premieaanvraag al dan niet is goedgekeurd. Deze behandelingstermijn is de uiterlijke en wettelijke termijn. Onze diensten doen er alles aan om uw aanvraag sneller te behandelen. U kunt steeds de actuele status van uw aanvraag opvolgen via Mijn VerbouwLoket.
      • Heeft u na 6 maanden geen bericht ontvangen over uw dossier, dan hebt u gedurende 1 maand de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen stilzitten via Mijn VerbouwLoket.
      • Als u niet akkoord bent met de beslissing, hebt u gedurende 1 maand de mogelijkheid om beroep aan te tekenen via Mijn VerbouwLoket.
      • U ontvangt de uitbetaling van de premie binnen de 8 maanden na de beslissing. Tekent u beroep aan, dan is dit 8 maanden vanaf de beslissing in beroep.
    • U kunt de status van uw aanvraag opvolgen via Mijn VerbouwLoket.

      1. Meld u aan via Mijn VerbouwLoket.
      2. Onder ‘mijn dossiers’ ziet u een lijstje van uw aanvragen met een kolom ‘status’.

      Klik op een aanvraag om de details te bekijken of om de aanvraag te vervolledigen.

      Aangemeld op Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster)? Ook daar kunt u de status van uw aanvraag opvolgen.

      1. Meld u aan via Mijn VerbouwLoket.
      2. Selecteer de ingediende aanvraag in het overzicht onder ‘mijn dossiers’.
      3. Klik op ‘uitvoeren’ onder ‘pas contactgegevens en/of rekeningnummer aan’.
      4. Controleer de gegevens en pas ze aan waar nodig.
      5. Bevestig met ‘pas mijn gegevens aan’.

      Het rekeningnummer aanpassen kan tot ten laatste 10 dagen na de datum van het versturen van de beslissingsbrief. Contactgegevens kunt u wijzigen tot aan de beslissing over het dossier ofwel na heropenen van een dossier. Mijn VerbouwLoket toont deze optie wel/niet afhankelijk van deze termijnen.

      1. Meld u aan via Mijn VerbouwLoket.
      2. Selecteer onder ‘mijn dossiers’ de aanvraag waarover u een vraag hebt.
      3. Klik onder ‘te nemen dossieracties > stel een vraag’ op ‘uitvoeren’ om het contactformulier te openen.
      4. Selecteer de reden in het uitklapmenu en formuleer uw vraag.
      5. Klik op ‘verstuur mijn vraag’.
      • U kunt een aanvraag Mijn EPC-labelpremie enkel annuleren via Mijn Verbouwloket.
      • Annuleren kan tot uiterlijk één maand na de datum van beslissing, tot het verstrijken van de beroepstermijn dus.
      • Surf om de aanvraag te annuleren naar Mijn VerbouwLoket(opent in nieuw venster) en klik op ‘aanmelden’.
      • U gaat naar de premieaanvraag die u wilt annuleren. Onder ‘Stel een vraag’ klikt u op uitvoeren. Selecteer de reden (‘Andere’) in het uitklapmenu en verduidelijk waarom u het dossier wenst te annuleren.
      • Vervolgens zal een dossierbehandelaar onderzoeken of het mogelijk is het dossier te annuleren.

    Beroep indienen voor Mijn EPC-labelpremie

    Heeft u na 6 maanden geen beslissing ontvangen over uw premieaanvraag, dan hebt u gedurende 1 maand de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen stilzitten.

    Ook als u niet akkoord bent met de beslissing, kunt u gedurende 1 maand beroep aantekenen.

    Het indienen van een beroep kan enkel via Mijn Verbouwloket en is volledig kosteloos.

    • Stap 1

      Surf naar Mijn VerbouwLoket(opent in nieuw venster) en klik op ‘aanmelden’. Kies de aanvraag waarvoor u beroep wilt indienen.

    • Stap 2

      In Mijn Verbouwloket verschijnt de optie ‘beroep indienen’ enkel op het moment dat een beroep indienen mogelijk is. Dit is:

      • Ofwel 6 maanden na indiening van uw aanvraag. U heeft dan één maand de tijd om in beroep te gaan ‘tegen het stilzitten’ of uitblijven van een beslissing.
      • Ofwel zodra u een beslissing kreeg over uw premieaanvraag. Als u niet akkoord bent met die beslissing heeft u één maand tijd om in beroep te gaan tegen de beslissing.

      Mijn VerbouwLoket toont de optie ‘beroep indienen’ dus wel/niet afhankelijk van deze termijnen. De optie ‘beroep indienen’ blijft één maand beschikbaar.

    • Stap 3

      Als u op ‘beroep’ klikt geeft u vervolgens aan waarom u in beroep wenst te gaan (vb. eigendomsvoorwaarde, doelgroep,...). U kunt daarbij nieuwe informatie en bijkomende bewijsstukken toevoegen.

    • Stap 4

      De beroepsinstantie zal uw dossier herbekijken. De behandeltermijn voor beroep is 3 maanden.

    Veelgestelde vragen