Evaluatie fusies
Evaluatie motieven fusies
De universiteiten van Gent en Leuven onderzochten in opdracht van ABB wat bij de 15 gefuseerde gemeenten de doorslag gaf om samen te smelten. Tegelijk bevroegen ze de gemeenten die een fusie overwogen, maar uiteindelijk afhaakten.
Uit het veldonderzoek ‘fusionerende gemeenten Vlaanderen 2018’(PDF bestand opent in nieuw venster) blijkt in de eerste plaats dat bestuurlijke redenen de grootste drijfveer zijn om te spreken over of over te gaan tot een fusie. Het gaat dan om:
- de nood aan een kwaliteitsvolle dienstverlening
- de problematiek van eenmansdiensten (bestuurlijke wendbaarheid)
- de opportuniteiten voor interne efficiëntiewinsten
- de aangevoelde limieten van intergemeentelijke samenwerking
- de steeds complexere maatschappelijke uitdagingen.
Daarnaast was voor veel gemeenten een fusie ook wenselijk vanuit een economische noodzaak (de financiële druk) en de sterkere positie binnen de regio.
Het Vlaamse fusiebeleid faciliteerde dat. Het onderzoek toont aan dat de fusiebonus een belangrijke motor was om de fusiegesprekken op te starten en tot een goed einde te brengen. Ook de ondersteuning en begeleiding vanuit ABB werd positief beoordeeld.
Thema-audit fusies
In 2021 voerde Audit Vlaanderen een thema-audit uit bij de 7 fusiebesturen om na te gaan in hoeverre zij een selectie van risico’s in hun organisatie en dienstverlening hadden afgedekt sinds de fusie. De geleerde lessen en goede praktijken uit deze thema-audit kunnen andere lokale besturen inspireren. Het ‘globaal rapport fusiebesturen’(opent in nieuw venster) bevat alle resultaten van de thema-audit.
Financiële analyse van de 7 fusiegemeenten
Om na te gaan hoe de financiële situatie van de pilootbesturen geëvolueerd is, dook de afdeling Lokale Financiën van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) in de jaarrekeningen van deze fusiegemeenten. De resultaten uit 2022 kan je hier terugvinden.