Gedaan met laden. U bevindt zich op: Bekendmakingscampagne Duurzaam werkgeverschap

Bekendmakingscampagne

In de ‘war for talent’ is de perceptie die werknemers en potentiële kandidaten van een bestuur als werkgever hebben van essentieel belang. ‘Employer branding’ speelt daarbij een cruciale rol. Het biedt hen de mogelijkheid om actief de perceptie van de organisatie vorm te geven, te versterken en te bestendigen. De bekendmakingscampagne (“employer branding”-campagne) zal de lokale en provinciale sector als werkgever in de kijker zetten.

De campagne bestaat uit 3 fases:

  1. onderzoeksfase
  2. opmaak campagneplan en ondersteuningsmateriaal voor lokale besturen
  3. uitrol campagneplan.
  • Stap 1

    Onderzoeksfase

    In een eerste fase waren er intakegesprekken met HR-verantwoordelijken en personeelsdeskundigen van lokale besturen. Tijdens deze gesprekken werd de bekendmakingscampagne verder uitgelegd en werden er 2 à 3 personeelsleden per bestuur uitgekozen om deel te nemen aan de focusgroepen.

    In totaal zijn er 3 focusgroepen van elk 8 à 10 personen doorgegaan waarbij er gediscussieerd werd met elkaar over hoe is het om te werken voor een lokaal bestuur. De afgevaardigde personeelsleden hadden zeer diverse profielen, wat voor boeiende gesprekken zorgde.

    Dankzij de intakegesprekken en focusgroepen is er inzicht in de factoren die van lokale besturen aantrekkelijke werkgevers maken.

  • Stap 2

    Opmaak campagneplan en ondersteuningsmateriaal

    Na de onderzoeksfase ontwikkelde het Agentschap Binnenlands Bestuur samen met haar partner The Oval Office een creatief concept. Via dit concept wordt het unieke karakter van werken voor een lokaal bestuur op een aantrekkelijke manier gecommuniceerd, zowel via tekst als beeld.

    Werken voor een lokaal bestuur is niet zomaar een job. Het is een mix van de meest uiteenlopende jobs en een veelheid aan persoonlijkheden, met tegelijkertijd een gemeenschappelijk DNA: de wil om lokaal het verschil te maken.

    Personeelsleden van lokale besturen krijgen de kans om het gezicht te worden van deze nieuwe campagne. Ze worden betrokken bij een video- en fotoshoot waarbij zij dat unieke DNA kunnen uitstralen op beeld.