Welke rol speelt de school bij de implementatie van AI?
Tijd voor een nieuwe brAInfood! In deze editie kom je alles te weten over AI in het onderwijs en de rol die je school daarin speelt. We lichten al 4 tipjes van de sluier op.
Alles begint met data
Om AI-systemen goed te laten werken, heb je data of gegevens nodig. Veel data. Gelukkig zijn er ook in het onderwijs veel gegevens in omloop. Dat is normaal, want we hebben ze nodig om onze scholen goed te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan de verslagen van je klassenraden, de gegevens in je leerlingvolgsysteem en de gegevens van de leerlingen die ’s middags warm eten in je refter.
Niet te veel data
Als school verzamel je dus veel gegevens. Maar niet al die data zijn even noodzakelijk, en je hoeft ze ook niet allemaal lang te bewaren. Daarom raden we je aan om als school:
- al je data in kaart te brengen
- kritisch te evalueren welke data je echt nodig hebt.
Is AI een oplossing voor je school?
AI wordt vaak aangeprezen als een wondermiddel, ook in onderwijstoepassingen. Maar de technologie is niet altijd de beste oplossing. Bekijk daarom kritisch:
- Sluit de AI-toepassing aan bij je doelstellingen?
- Bereik je je doelstellingen ook met traditionele software?
- Zijn de functionaliteiten van de AI-toepassing echt een meerwaarde?
Wat is je rol als school?
Als school beslis je zelf of, hoe en wanneer je AI-toepassingen gebruikt. Net daarom is het belangrijk om een AI-visie op te stellen die bij je school past. De ICT-beleidsplanner en de visietekst over verantwoorde AI helpen je daarbij en kun je als inspiratie gebruiken.
Download de brAInfood
Die 4 tipjes van de sluier zijn maar een voorproefje. Download de brAInfood en kom meer te weten over AI in het onderwijs.
Honger naar meer?
In een andere brAInfood ontdek je alles over de impact van AI op een leeromgeving of neem een kijkje in de vele andere brAInfoods op de website van Kenniscentrum Data & Maatschappij(opent in nieuw venster).