Gedaan met laden. U bevindt zich op: Begeleide heroriëntering Dienstverlening loopbaan

Begeleide heroriëntering

Is het om medische of organisatorische redenen niet langer mogelijk om 1 of meerdere van de personeelsleden binnen je entiteit te werk te stellen? Een traject begeleide heroriëntering versterkt personeelsleden in de zoektocht naar een andere job. Ze krijgen een traject op maat waarbij hun loopbaancompetenties versterkt worden. 

Voor wie?

  • Je bent HR-professional bij de diensten van de Vlaamse overheid.
  • Je wil begeleide heroriëntering aanbieden aan 1 of meerdere personeelsleden uit je entiteit die zich in een situatie van onvrijwillige mobiliteit bevinden.

Wat is begeleide heroriëntering?

Met begeleide heroriëntering versterk je de loopbaancompetenties van je personeelsleden, zodat ze zich sterker voelen in hun zoektocht naar een nieuwe job. Het is een intensief traject waarbij het personeelslid gedurende maximaal 12 maanden persoonlijk wordt begeleid in de zoektocht naar een nieuwe job. Tijdens dat begeleidingstraject blijft het personeelslid aan de slag in diens huidige entiteit.

Het personeelslid krijgt een vaste trajectbegeleider van het Agentschap Overheidspersoneel (AgO). De trajectbegeleider is de vertrouwenspersoon gedurende het volledige traject. Daarnaast krijgt het personeelslid opleidingen, opdrachten en e-learnings die helpen met de zoektocht.

Goed om te weten: het betrokken personeelslid is aan zet tijdens de begeleide heroriëntering. Bij de start leggen het personeelslid en de trajectbegeleider wederzijdse verwachtingen vast in een startdocument, de leidinggevende neemt de deelname aan het traject op in de PLOEG-cyclus. Inzet is een voorwaarde voor een geslaagd traject. Daarom kan de begeleiding stopgezet worden bij onvoldoende inzet.

Wie komt in aanmerking?

  • Statutaire en contractuele personeelsleden (met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur) bij de diensten van de Vlaamse overheid, uitgezonderd contractuele personeelsleden geworven met een vervangingsovereenkomst,

  • die zich bevinden in een situatie van onvrijwillige mobiliteit.

Een personeelslid kan begeleid worden als het diens oorspronkelijke functie niet meer kan uitoefenen wegens de volgende factoren die buiten de eigen verantwoordelijkheid liggen:

  • medische of organisatorische redenen

  • verdwijnen van de functie

  • reorganisatie

  • niet kunnen terugkeren naar de functie na een langdurige gelegitimeerde afwezigheid van minstens 6 maanden.

Bovendien moeten de mogelijkheden om het personeelslid intern te heroriënteren zijn uitgeput.

Verloop begeleidingstraject

  • Stap 1

    Vul het contactformulier in om het traject van begeleide heroriëntering aan te vragen.

  • Stap 2

    De casemanager van Agentschap Overheidspersoneel neemt contact op met de indiener van het contactformulier en brengt via verkennende gesprekken met alle partijen (HR, leidinggevende en personeelslid) de situatie in kaart.

  • Stap 3
    • Lijkt begeleide heroriëntering aangewezen? Dan nemen de betrokken partijen samen deel aan een intakegesprek om het traject te concretiseren en wederzijdse verwachtingen te verduidelijken. Bij akkoord over de start, tekenen alle partijen het startdocument. De trajectbegeleider plant vervolgens een eerste gesprek in met het personeelslid.

    • Is begeleide heroriëntering toch niet aangewezen, dan verken je tijdens de intake de alternatieve mogelijkheden met de casemanager.

  • Stap 4
    • De trajectbegeleider heeft een eerste gesprek met het personeelslid. De leidinggevende voert de deelname aan het traject als (leer-)doelstelling in PLOEG in en volgt samen met het personeelslid de vorderingen op.
    • De trajectbegeleider luistert naar de vragen van het personeelslid en werkt op maat. Samen bekijken ze wat er nodig is om stappen vooruit te zetten. Thema’s die aan bod kunnen komen zijn:
      • omgaan met verandering
      • persoonlijke ontwikkeling
      • jobdoel bepalen
      • interne arbeidsmarkt
      • solliciteren.
    • Samen met de trajectbegeleider stelt het personeelslid een jobdoelwit op dat beantwoordt aan zijn kennis, ervaring en verwachtingen. Op basis daarvan brengt het personeelslid geschikte functies en werkgevers in kaart. Het personeelslid gaat vervolgens zelf actief op zoek naar nieuwe kansen en solliciteert.
    • De casemanager koppelt waar nodig terug en blijft doorheen het traject jouw aanspreekpunt.
  • Stap 5

    Het traject stopt na een geslaagde sollicitatie of automatisch na 12 maanden begeleiding. De begeleiding kan bovendien stopgezet worden als er onvoldoende engagement is van het personeelslid.

Goed om te weten: personeelsleden met functioneringsproblemen worden opgevolgd via het systeem van prestatiebeheer (PLOEG). Ze kunnen geen beroep doen op de begeleide heroriëntering.

Begeleide heroriëntering aanvragen

Organisatieveranderingen op komst? Wil je begeleide heroriëntering starten voor 1 personeelslid (of voor meerdere personeelsleden) uit je entiteit? Of wil je daarover vrijblijvend in gesprek gaan?

Contact

Meer informatie of een vraag? Stuur een e-mail naar personeelsmobiliteit@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).