Organisatie Het Facilitair Bedrijf
Het Facilitair Bedrijf is een agentschap binnen het Beleidsdomein Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie (KBBJ). Het Facilitair Bedrijf wordt geleid door administrateur-generaal Frank Geets en bestaat uit 4 afdelingen. Daarnaast ondersteunen de stafdiensten alle afdelingen.
Structuur
De stafdiensten ondersteunen alle andere afdelingen van het agentschap op het vlak van:
- secretariaat
- personeelsbeheer en vorming
- rekrutering van strategische ICT-functies (via Vlaanderen connect.)
- organisatieontwikkeling
- begroting en financieel management
- project-, programma- en portfoliomanagement
- interne controle & organisatiebeheersing
- communicatie (corporate en dienstenaanbod)
- gegevensbescherming (data protection office).
De afdeling Beleid, Klanten, Vastgoed en Documentbeheer staat in voor:
- het klantenbeheer van Het Facilitair Bedrijf
- huisvesting van het personeel van de Vlaamse overheid
- beheer van huurcontracten en relaties met de eigenaars van gebouwen waarin Vlaamse ambtenaren zijn gehuisvest
- praktische, technische en juridische ondersteuning bij de inhuring, aankoop, verkoop of verhuur van een (deel van) een gebouw
- beheer van de Terra Patrimonium en Energiedatabank Vlaanderen, het online platform voor de uitwisseling van vastgoedgegevens van de entiteiten van de Vlaamse overheid (gebouwen en percelen)
- verkoop van onroerende goederen in eigendom van de Vlaamse overheid, die niet meer nuttig kunnen worden aangewend voor het doel waarvoor ze waren bestemd.
De afdeling Bouwprojecten beschikt over een gevarieerd team van projectleiders, werfcontroleurs, consulenten en administratieve medewerkers,… die:
- betrokken zijn in elke fase van een project: de opstart, de studies, de aanbesteding, opvolging en oplevering van alle werken
- streven naar de meest duurzame en kwaliteitsvolle oplossingen
- alle administratieve aspecten die bij elk bouwproces horen op zich nemen: het indienen van de bouwaanvraag, het verwerken van de vorderingsstaat, het afhandelen van de facturatie
- advies en ondersteuning bieden bij de inrichting van de kantoren van de Vlaamse overheid: voorstellen formuleren voor de optimale benutting en beleving van de werkplekomgeving en publieke of gedeelde ruimtes (vergadercentrum, restaurant,…), uitwerken en opvolgen van de werkplekinrichting.
De afdeling Aankoopcentrale en Overheidsopdrachten vervult de rol van aankoopcentrale en kenniscentrum overheidsopdrachten binnen de Vlaamse overheid.
De aankoopcentrale zorgt voor het afsluiten van raamovereenkomsten met betrekking tot generieke producten en diensten. De ontwikkeling van deze raamovereenkomsten gebeurt binnen de expertise-driehoek waarin de juridische, economische en technische experten nauw samenwerken.
Als kenniscentrum overheidsopdrachten verleent de afdeling advies en begeleiding bij overheidsopdrachten aan alle entiteiten van de Vlaamse overheid. De afdeling biedt ook ondersteuning bij het beleid rond overheidsopdrachten en in het kader van vernieuwende projecten. Ze staat tevens in voor de ontwikkeling en implementatie van e-procurement binnen de Vlaamse overheid.
De afdeling Facilitair Management staat in voor alles wat met het beheer en de uitbating van onze dienstverlening in gebouwen te maken heeft. De dienstverlening van deze afdeling gaat van schoonmaak, catering, technisch onderhoud, onthaal, verzending, afvalverwijdering tot dagdagelijks operationeel gebouwenbeheer.
Organogram
Bekijk het organogram in pdf-formaat