Gedaan met laden. U bevindt zich op: 20 september 2024 - Vervoerregio Leuven rolt breed aanbod deelwagens uit: 56 deelwagens op 37 locaties Persberichten

20 september 2024 - Vervoerregio Leuven rolt breed aanbod deelwagens uit: 56 deelwagens op 37 locaties

Persbericht - Bekkevoort, 20 september 2024 - De komende maanden komen er 56 deelwagens op 37 locaties in vervoerregio Leuven. Stapp.in staat in voor de uitrol van deelwagens, in samenwerking met intercommunale Interleuven en met subsidies van de Vlaamse overheid. Deze uitrol kadert in Hoppin, een initiatief van de Vlaamse overheid dat de modal shift stimuleert. Vanaf 2025 komen er in vervoerregio Leuven ook deelfietsen op verschillende locaties.

Gefaseerde uitrol

De komende maanden komen er 56 extra deelwagens in 28 gemeenten die deel uitmaken van vervoerregio Leuven: 36 elektrische en 20 conventionele stadswagens. Tegen eind oktober zullen 43 van de 56 wagens beschikbaar zijn voor gebruik. De andere voertuigen zullen kort daarna beschikbaar zijn zodra de laadinfrastructuur operationeel is. Je kunt de voertuigen eenvoudig herkennen aan de Hoppin-bestickering.

De politiek voorzitter van vervoerregio Leuven: “Autodelen is al lang niet meer alleen voor de grote steden. Ondertussen staat er in de meerderheid van de Vlaamse gemeenten een deelauto. In heel Vlaanderen stijgt jaar na jaar het aantal gebruikers. Een auto staat tot wel 23 uur per dag stil en neemt zo veel van onze publieke ruimte in. Een deelwagen kan voor veel mensen een alternatief zijn voor een eigen voertuig. Ik ben ervan overtuigd dat dit extra aanbod in de vervoerregio een volgende stap is om van deelmobiliteit een vaste waarde te maken in onze verplaatsingskeuzes.”

Vlot overstappen aan Hoppinpunten

De deelwagens worden geplaatst aan Hoppinpunten, locaties waar verschillende vervoermiddelen samenkomen. Zo kan je bijvoorbeeld eerst een deel van het traject afleggen met de trein of bus, om nadien over te stappen naar een deelwagen om de laatste kilometers te overbruggen. Op bepaalde Hoppinpunten zijn ook bijkomende faciliteiten beschikbaar, zoals overdekte fietsenstallingen en pakjesautomaten. De komende jaren worden de voorzieningen aan Hoppinpunten verder uitgebreid. Zo zullen er in de loop van 2025 ook deelfietsen geplaatst worden op verschillende locaties.

In samenwerking met Interleuven en Stapp.in

Voor de uitrol van deelwagens krijgen de vervoerregio’s subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. Vervoerregio Leuven stelde intercommunale Interleuven aan als penhouder. Stapp.in, een aanbieder die al op meerdere plaatsen actief is in de regio, staat in voor de uitrol van extra deelwagens.

“Deelsystemen vormen een belangrijk onderdeel in het bevorderen van duurzame mobiliteit. Dit heeft positieve milieu-impact, vermindert parkeerdruk en kan een kostenbesparing voor gebruikers opleveren. Met de aankoopcentrale voor deelwagens kunnen we binnen onze vervoerregio al bijna 60 deelwagens uitrollen”, besluit Jessica Vandebroek, algemeen directeur van Interleuven. “Recent ondertekenden we overigens de Green Deal Deelmobiliteit en Wonen, waarmee we onze lokale besturen ondersteunen bij de verdere uitrol van deelmobiliteit. Deze raamovereenkomst past perfect in dit plaatje, want ze biedt ook de nodige flexibiliteit aan de vervoerregio Leuven en de lokale besturen om gedurende de looptijd van het raamcontract (tot eind 2028) nog extra conventionele of elektrische deelwagens uit te rollen aan andere (Hoppin)punten.”

Eerste deelwagens in Bekkevoort

Enkele gemeenten in de regio bieden al deelwagens aan op hun grondgebied en krijgen door deze extra deelwagens een uitgebreider aanbod. Voor andere zijn dit de eerste stappen op vlak van deelmobiliteit. Dit is ook het geval voor Bekkevoort. Door de plaatsing van de eerste deelwagen aan het Hoppinpunt Bekkevoort Centrum kunnen de inwoners van de gemeente nu ook proeven van deelmobiliteit.

De burgemeester en de schepen van mobiliteit van Bekkevoort: “Een deelwagen vervangt 5 tot 10 privéwagens en doet de CO2-uitstoot dalen, maar is vooral ook heel handig. Je pikt een wagen op bij de standplaats en je zet die op dezelfde plaats terug. Er zijn standplaatsen voor de deelwagens aan het Hoppinpunt op het Statieplein in Bekkevoort-centrum voorzien. De belijning hiervoor is al aangebracht. Voortaan is er een conventionele deelwagen beschikbaar, binnenkort volgt er ook nog een elektrisch exemplaar.”

Hoe werkt Stapp.in autodelen?

Het grote voordeel aan de deelwagens van Stapp.in is dat je als gebruiker geen abonnement of waarborg moet betalen. Nadat je een account hebt aangemaakt in de app van Stapp.in, laad je een saldo op. Vervolgens kan je een wagen reserveren. De gebruikskost wordt bij het beëindigen van je rit verrekend met je saldo. Je betaalt per uur en per kilometer die je aflegt met de wagen. Voor een conventionele wagen betaal je zo € 3,50 per uur en € 0,35 per kilometer. Voor een elektrisch voertuig bedraagt dit respectievelijk € 3,80 en € 0,32. Door gebruik te maken van de voordeelbundels die Stapp.in aanbiedt, kan je tot 35% korting krijgen. Stapp.in zal de komende maanden webinars organiseren over het gebruik van de deelwagens.

Inhoud is aan het laden