Gedaan met laden. U bevindt zich op: Koning Willem-Alexander en Koning Filip openen Nieuwe Sluis in Terneuzen Mobiliteit en Openbare Werken

Koning Willem-Alexander en Koning Filip openen Nieuwe Sluis in Terneuzen

Nieuwsbericht
11 september 2024

Op 11 oktober openen Zijne Majesteit de Koning en Zijne Majesteit de Koning der Nederlanden de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Ook de Nederlandse minister van Infrastructuur en de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken zijn aanwezig.

De koningen openen de sluis vanaf de Z9, een elektrisch schip. Ze spreken er ook met vertegenwoordigers van bedrijven. Daarna verplaatsen de koningen zich naar het sluisplateau van de Nieuwe Sluis. Ze krijgen daar toelichting op de (bouw van de) Nieuwe Sluis. Vervolgens bezoeken ze het sluisplatform, het controlecentrum, en ontmoeten ze de verschillende partners die bij het project betrokken zijn en de buurtbewoners.

Dit bezoek heeft een historisch karakter. Koning Boudewijn en Koningin Juliana hebben de twee sluizen die eerder in Terneuzen werden gebouwd in 1968 ingehuldigd.

Toegang en doorstroming

De nieuwe sluis zal het groeiende rivier- en zeetransport in North Sea Port – de fusie van het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent – opvangen en de doorstroming verbeteren door wachttijden te verkorten. Tegen 2040 kan het aantal passerende schepen stijgen van 60.000 naar 96.000 per jaar. Daarnaast maakt de sluis de doorgang mogelijk van grotere schepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep. Deze toename in economische activiteit zal de werkgelegenheid in de regio bevorderen.

Noordzeesluizen

De Nieuwe Sluis maakt samen met de Westsluis en de Oostsluis deel uit van de Noordzeesluizen. Behalve dat schepen het complex passeren, is het sluizencomplex een belangrijke ontsluitingsroute voor wegverkeer. Daarnaast maakt de Nieuwe Sluis onderdeel uit van de primaire waterkering. De Nieuwe Sluis ligt op 9,5 meter boven NAP en is daarmee voorbereid op een stijging van de zeespiegel. De Nieuwe Sluis wordt ook gebruikt voor het spuien van overtollig water vanaf het Kanaal Gent-Terneuzen.

Testen en onderhoud

Na de opening volgt nog een periode van testen en oefenen, die enkele maanden duurt. Aannemersconsortium Sassevaart, dat de sluis bouwde, is ook de komende twee jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

Opdrachtgever en kosten

De sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), een samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Het project is gefinancierd door Nederland en Vlaanderen. Nederland draagt 190 miljoen euro bij, Vlaanderen om en bij het miljard. North Sea Port draagt 15% bij aan het Vlaamse deel. Het project ontving ook 48 miljoen vanuit het CEF-fonds (Connecting Europe Facility) van de Europese Unie.

Meer info vindt u via de website van de Nieuwe Sluis Terneuzen(opent in nieuw venster) of Noordzeesluizen(opent in nieuw venster).