Hoe vraag ik de Vlaamse huurpremie aan?
Zodra u 4 jaar ononderbroken op een wachtlijst staat voor een sociale huurwoning bij een woonmaatschappij werkzaam in de gemeente waar u woont (), komt u in aanmerking voor een huurpremie. De huurpremie moet u zelf aanvragen. Dit kan heel makkelijk digitaal of via het formulier dat u automatisch opgestuurd wordt.
De behandeling van uw aanvraag voor de huurpremie doorloopt enkele stappen. Daar zijn ook telkens termijnen aan verbonden.
Digitale aanvraag van de huurpremie
- Stap 1
Meld aan in het formulierenloket
U gaat naar het Formulierenloket van Wonen in Vlaanderen.(opent in nieuw venster) U logt in met eID of itsme.
In het Formulierenloket klikt u op ‘Start aanvraag huurpremie’. Lees de informatie op deze pagina en klik onderaan de pagina op ‘aanvraag starten’.
- Stap 2
Vul uw gegevens aan
Heel wat van uw gegevens staan al ingevuld. Vul ontbrekende gegevens aan.
- Stap 3
Laad de nodige documenten op
Documenten kunt u digitaal opladen. U moet deze niet meer opsturen met de post. U zorgt er best voor dat u een digitale versie van volgende documenten hebt:
- een volledige kopie van het huurcontract op uw naam.
- Eventueel ook:
- een bewijs co-ouderschap voor kinderen die niet bij u zijn ingeschreven maar wel op regelmatige basis bij u verblijven, zoals een vonnis of een verklaring regelmatig verblijf(Word bestand opent in nieuw venster);
- een recent attest van een erkende handicap of invaliditeit;
- als u als huurder op de aanvraagdatum nog geen 25 jaar bent: een bewijs van het actueel inkomen waarmee u het verschil tussen de huurprijs en de huurpremie kunt betalen. Dit kunnen loonfiches, een attest van invaliditeits- of werkloosheidsuitkering, leefloon of een ander vervangingsinkomen zijn.
- Stap 4
Bevestig uw aanvraag en dien in
Is uw aanvraag volledig? Klik op ‘bevestigen’ en ‘indienen’.
Alle meerderjarigen (18 jaar of ouder) van uw gezin moeten de aanvraag ook bevestigen en indienen.
Na correcte indiening van de aanvraag zal u uw aanvraag zien staan bij opnieuw aanmelden in het
Schriftelijk aanvraag van de huurpremie
Wilt u de aanvraag liever op papier bezorgen? Dat kan ook nog altijd.
U hoeft niets te doen om een aanvraagformulier te krijgen. Het wordt u automatisch opgestuurd.
- Stap 1
Vul het aanvraagformulier in
Zodra u 4 jaar zonder onderbreking bij een domiciliemaatschappij op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staat, meldt uw woonmaatschappij dat aan het agentschap Wonen in Vlaanderen. Team Huurpremie van Wonen in Vlaanderen stuurt u dan automatisch een formulier om de huurpremie aan te vragen. Het aanvraagformulier is op naam en adres. Als u verhuist, ontvangt u een nieuw formulier voor uw nieuwe woning.
Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in.
- Stap 2
Voeg de nodige documenten
Bij het formulier voegt u de volgende documenten:
- een volledige kopie van het huurcontract op uw naam.
- Eventueel ook:
- een bewijs co-ouderschap voor kinderen die niet bij u zijn ingeschreven maar wel op regelmatige basis bij u verblijven, zoals een vonnis of een verklaring regelmatig verblijf(Word bestand opent in nieuw venster);
- een recent attest van een erkende handicap of invaliditeit;
- als u als huurder op de aanvraagdatum nog geen 25 jaar bent: een bewijs van het actueel inkomen waarmee u het verschil tussen de huurprijs en de huurpremie kunt betalen. Dit kunnen loonfiches, een attest van invaliditeits- of werkloosheidsuitkering, leefloon of een ander vervangingsinkomen zijn.
- Stap 3
Stuur uw aanvraagformulier op
Stuur het ingevulde formulier zo snel mogelijk op naar het adres dat bovenaan op het aanvraagformulier vermeld staat. Vergeet zeker niet om de gevraagde documenten bij te voegen.
Volledig verklaren van uw aanvraag
Uw dossier wordt binnen de maand volledig of onvolledig verklaard. U krijgt hierover bericht. Als uw dossier niet volledig is, zal men u vragen om de ontbrekende gegevens op te sturen:
- Als uw e-box geactiveerd is, krijgt u het bericht via e-box. Anders krijgt u een brief met de post.
- Bezorg zo snel mogelijk de ontbrekende stukken aan Wonen in Vlaanderen zodat uw dossier verder wordt behandeld.
- Na ontvangst van de aanvulling volgt een nieuwe controle waarbij uw dossier binnen de maand volledig ofwel opnieuw onvolledig wordt verklaard.
Beslissing van Wonen in Vlaanderen
Na de volledigverklaring neemt het agentschap uiterlijk na 3 maanden en 10 dagen een beslissing.
Als we uw aanvraag goedkeuren, dan ontvangt u de eerste uitbetaling pas in de maand na de goedkeuring van uw aanvraag. We betalen de huurpremie tot 6 maanden terug uit. U wacht dus best niet te lang met het aanvragen van de huurpremie zodra u recht hebt.
Wonen in Vlaanderen controleert jaarlijks op de verjaardag van de startdatum of u en uw gezin nog aan alle voorwaarden voldoen. Als dit inderdaad het geval is volgt een herberekening van het premiebedrag.
Beroep tegen de beslissing
- Bent u het niet eens met de beslissing? U kunt binnen de 3 maanden beroep aantekenen met een aangetekende brief.
- Hebt u op de uiterste datum geen beslissing ontvangen? Dan kunt u binnen de 3 maanden beroep aantekenen tegen het stilzitten van het agentschap.
Uitbetaling van de huurpremie
De huurpremie is een vergoeding die u elke maand ontvangt. De uitbetaling gebeurt telkens tussen de 15de en de 21ste dag van de daaropvolgende maand. Zo gebeurt bijvoorbeeld de uitbetaling voor de maand mei tussen 15 en 21 juni.
De eerste uitbetaling ontvangt u pas in de maand na de goedkeuring van uw aanvraag. Bij die eerste uitbetaling ontvangt u een premie voor elke maand dat u aan alle voorwaarden voldeed, tot maximaal 6 maanden vóór de aanvraagdatum.
Bijvoorbeeld: U komt vanaf 1 mei in aanmerking voor huurpremie. U heeft op 28 mei uw aanvraag voor uw huurpremie ingediend. Op 15 augustus ontvangt u de beslissing over de goedkeuring van uw huurpremie. De eerste betaling van uw huurpremie zal u ontvangen in de maand september. Bij de eerste betaling ontvangt u het huurpremiebedrag voor de maanden mei, juni, juli en augustus.