Gedaan met laden. U bevindt zich op: Uw inschrijving voor een sociale woning bekijken en aanpassen

Uw inschrijving voor een sociale woning bekijken en aanpassen

Geplande onderbreking centraal inschrijvingsregister

In het weekend van vrijdag 31 januari (15.55 uur) tot maandag 3 februari (9.10 uur) is het het centraal inschrijvingsregister niet beschikbaar. U ziet een onderhoudspagina en kunt niet aanmelden. Probeer na dit tijdstip opnieuw. Bedankt voor uw begrip.

Een kindje gekregen? Verhuisd? Uw woonsituatie wijzigde? U kunt uw inschrijving voor een sociale woning altijd online bekijken en aanpassen in het centraal inschrijvingsregister.

Bekijk regelmatig uw inschrijving in het centraal inschrijvingsregister. Pas uw gegevens meteen aan, als uw situatie wijzigt.

De woonmaatschappij heeft zo altijd uw actuele gegevens. Dit is belangrijk om een correcte sociale woning aan te bieden. Of, om u sneller een sociale woning te geven als dit nodig blijkt.

Bijvoorbeeld:

  • uw gezin verandert: u kreeg een kindje, u bent in scheiding, iemand wil niet meer mee huren, …
  • u verhuist
  • u wilt in andere gemeentes, deelgemeentes of wijken huren
  • uw woonsituatie is veranderd: u bent plots dakloos, uw woning is onveilig of onaangepast, …

Let op: in sommige gevallen kunt u uw inschrijving niet aanpassen. Dan staan de velden grijs en zijn ze niet aanklikbaar. Dat is geen technische fout: op dat moment onderzoekt de woonmaatschappij uw inschrijving of kreeg u een aanbod van een sociale woning.

Uw inschrijving bekijken en aanpassen in drie stappen

Wilt u uw inschrijving voor een sociale woning bekijken en aanpassen? U doorloopt onderstaande stappen:

  • Stap 1

    U moet aanmelden voor het online loket van het centraal inschrijvingsregister(opent in nieuw venster).

    Meld aan met itsme. Heeft u geen itsme? Lees hoe u itsme installeert.(opent in nieuw venster)

    Of, meld aan met uw identiteitskaart (eID) en kaartlezer. U heeft de pincode van uw identiteitskaart nodig. Lees wat u moet doen als u uw pincode niet kent.(opent in nieuw venster)

  • Stap 2

    Klik op ‘Mijn Woningaanvraag’. U komt dan terecht op het scherm ‘Meldingen’.

    Hier vindt u berichten van de woonmaatschappij. Controleer dit scherm regelmatig. Het is mogelijk dat u uw inschrijving moet aanpassen.

  • Stap 3

    U ziet bovenaan verschillende schermen. We overlopen deze schermen. U vindt onderaan deze pagina een instructievideo.

    • U ziet het overzicht van uw gegevens bij bij ‘Mijn woningaanvraag’.

      Wilt u iets veranderen?

      Klik op ‘wijzigen’.
      Klik op het potlood naast een titel. Verander uw gegevens.
      Klik op ‘bewaren’ of ‘terug naar overzicht’.

      U kunt elk scherm aanpassen. Informatie over elk scherm van het centraal inschrijvingsregister en een instructievideo vindt u bij Hoe inschrijven voor een sociale woning?.

      Zijn alle gegevens op de overzichtspagina aangepast en correct? Klik op ‘definitief indienen’. Dit staat bovenaan in de blauwe balk. Uw inschrijving is nu in orde.

      Wilt u niet meer sociaal huren?

      Wilt u niet meer sociaal huren? Dan kunt u zelf uw inschrijving schrappen. Kies dan ‘Ik wil mij uitschrijven van de wachtlijst’. Heeft u een partner: kies dan of u het hele inschrijvingsdossier schrapt of alleen uzelf. U kunt dan niet meer sociaal huren en verliest uw (recht op een) huurpremie.

      Wilt u niet meer huren met uw partner?

      Wilt u niet meer huren met uw partner? Kies dan ‘Ik wil niet met mijn huidige partner kandideren’. We verwijderen dan uw partner uit uw inschrijving. Uw partner krijgt hier een bericht van. Uw partner kan dan ook kiezen om ook apart kandidaat te blijven.

    • In het scherm ‘Woonsituatie’ vult u in of uw woonsituatie moeilijk, onzeker of dringend is.

      Bijvoorbeeld:

      • u bent bijna of al dakloos
      • uw woning is niet meer veilig (onbewoonbaar)
      • u woont in crisisopvang of een noodwoning
      • u verlaat binnenkort de gevangenis, een instelling of een opvanginitiatief

      Vul dan het scherm ‘Woonsituatie’ in:

      • Geef aan of uw woonsituatie moeilijk, onzeker of dringend is.
      • Schrijf meer informatie in het tekstveld.
      • Voeg bewijsdocumenten toe.

      Bewijsdocumenten zijn bijvoorbeeld:

      • een attest van de crisisopvang/noodwoning waar u verblijft
      • een besluit onbewoonbaarverklaring
      • een attest dat u de gevangenis, een instelling of opvanginitiatief moet verlaten
      • een rechtsgeldige opzegbrief van de woning waar u nu woont

      De woonmaatschappijen controleren nadien of u recht heeft op een voorrang. U krijgt op dit scherm de beslissing van de woonmaatschappij.

      Bent u niet zeker? Heeft u hulp nodig? Contacteer het OCMW, het CAW of een andere organisatie die u begeleidt.

    • Dit scherm is nog niet online. We werken hieraan.

    • Bent u kandidaat-huurder en niet akkoord met een beslissing van een woonmaatschappij? Dan kan u verhaal indienen bij de toezichthouder. U vraagt de toezichthouder om te onderzoeken of alles correct is gebeurd.

      Dit scherm is nog niet online. We werken hieraan.

      U dient nu verhaal in via een brief. Lees meer informatie over het verhaalrecht.

Inhoud is aan het laden

Bekijk in deze video hoe u uw dossier kan opvolgen of wijzigen nadat u het indiende.

Veelgestelde vragen

U vindt hier veelgestelde vragen over het centraal inschrijvingsregister.