Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Vlaamse Rand
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Vlaamse Rand aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP.
Documenten RMP (2020-2023)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).
- Stap 5/122023
Vervoerregio Vlaamse Rand heeft op 5 december 2023 het regionaal mobiliteitsplan definitief vastgesteld. Dit plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de rand rond Brussel uit en bevat concrete acties om die toekomstvisie te realiseren. Het regionale mobiliteitsplan werd ter goedkeuring voorgelegd aan Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, deze gaf haar goedkeuring op 15 december 2023.
Lees het persbericht: Vervoerregio Vlaamse Rand keurt Regionaal Mobiliteitsplan goed.
Hier vindt u de documenten van het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Vlaamse Rand zoals ze werden vastgesteld in de vervoerregioraad en goedgekeurd door minister Lydia Peeters:
- Eindnota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 1: Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 2: Synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 3: Actietabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 4: Nota Inhoudsafbakening MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 5: Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 6: VOM nota wensnet 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 7: Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster) + Link naar dynamische Hoppinkaart(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 8: Modal Shift(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 5/72022
In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota.
Op de vervoerregioraad van 5 juli 2022 werd de synthesenota gevalideerd door de leden van de vervoerregioraad.
- Stap 6/102020
De Vervoerregioraad Vlaamse Rand heeft op 6 oktober 2020 de oriëntatienota goedgekeurd. De oriëntatienota is een eerste stap in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota beschrijft hoe onze mobiliteit georganiseerd is, hoe de bestaande netwerken gebruikt worden, hoe we ons verplaatsen, welke verplaatsingsrelaties er zijn, …
Ook knelpunten en sterktes komen aan bod. Kortom, de oriëntatienota geeft een beeld van de bestaande toestand van mobiliteit in onze regio.
Plan-MER (2022-2023)
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Rand wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
- Stap 14/112023
- Stap 14/112023
Op 14 november 2023 gaf Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Vlaamse Rand.
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
- Stap 31/52023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer gingen samen in openbaar onderzoek van 31 mei 2023 tot 29 juli 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. Team Mer. Deze adviesvraag liep van 12 mei 2023 tot 9 augustus 2023.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team MER op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
Na verwerking van de adviezen, zoals onder meer samengevat in de tabel met verwerking van de adviezen, kwam de finale NIA tot stand in oktober 2023. U kan deze hier raadplegen(PDF bestand opent in nieuw venster).
De verschillende opmerkingen die we ontvingen werden verwerkt in het NIA. Deze verwerking werd samengevat in een tabel. Deze kan je hier raadplegen(PDF bestand opent in nieuw venster).
Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed (PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving en VMM (team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Pepingen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Zemst(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Rand op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Lees hier de NIA ontwerpversie juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject (2019-2023)
Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Brugge een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.
- Stap 31/52023
Openbaar onderzoek: documenten beschikbaar in de verschillende gemeenten, digitale infomarkt en workshop
- Stap 1/92022
Bespreking actietabel en actieplan
- Stap 1/72022
Beleidsscenario
- Stap 7/62022
Beleisscenario
- Stap 17/22022
Concept synthesenota (digitaal)
- Stap 29/112021
Werkhypothesen (digitaal)
- Stap 17/112020
Bouwstenen (digitaal)
- Stap 15/102020
Digitale enquête (1274 burgers), diende als input voor de visie en doelen van de vervoerregio.
- Stap 3/22020
Startdag
Openbaar vervoerplan (2019-2020)
Openbaar vervoerplan 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - Vervoer op Maat - bijlage 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - kaarten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - overzichtskaart Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - schematische kaart basisbereikbaarheid(PDF bestand opent in nieuw venster)