Vervoerregio Midwest
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze ‘hun’ mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 vervoerregio’s. In die vervoerregio’s (VVR’s) werken verschillende gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Midwest is één van die regio’s.
De Vlaamse Regering heeft op 4 december 2020 beslist om de naam van de vervoerregio Roeselare te wijzigen naar vervoerregio Midwest.
Regionaal Mobiliteitsplan
Op 10 februari 2024 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Midwest officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 30 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Midwest uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
- Definitieve goedkeuring regionaal mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Actietabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Vrachtroutenetwerk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Wegencategorisering(PDF bestand opent in nieuw venster)
Over de vervoerregio Midwest
De vervoerregio Midwest is een boeiende regio opgebouwd rond het regionaal stedelijk gebied Roeselare en aansluitende gemeenten.
De regio kent een opvallende economische dynamiek, vooral geconcentreerd in het Roeselaarse en in de zuidelijke kernen Wielsbeke en Oostrozebeke aansluitend bij de activiteitenas langs de Leie. Het noordelijke deel van de regio heeft een landelijker karakter met Tielt en Torhout als regionale centra en grotere woon- en landbouwgemeenten als Wingene en Ruiselede. Er is een duidelijke interactie met buurregio’s Brugge, Gent, Kortrijk, Westhoek en Oostende.
De vervoerregio is geënt op een aantal belangrijke structurerende assen: de E403, de spoorlijnen Kortrijk-Brugge en De Panne-Antwerpen en het kanaal Roeselare-Leie. Net buiten de regio spelen ook de E40 Brussel-Veurne en de E17 Gent-Kortrijk een belangrijke rol.
De vervoerregio telt circa 260.122 inwoners gespreid over een oppervlakte van 650.972 km². De regio genereert ca. 102.275 arbeidsplaatsen.
De vervoerregioraad Midwest is het forum voor de voorbereiding, uitwerking en goedkeuring van het geïntegreerd mobiliteitsbeleid voor de hele regio. De 18 gemeenten werken daarbij samen met de diensten van het Vlaamse beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken en Omgeving, het provinciebestuur en NMBS/Infrabel.
Het nieuwe openbaar vervoerplan
De vervoerregioraad Midwest heeft op dinsdag 15 december 2020 het nieuwe vervoerplan voor de regio definitief goedgekeurd. Het plan tekent een netwerk uit binnen de beschikbare enveloppe van 15 miljoen euro Vlaamse middelen. De Lijn en de Vlaamse overheid nemen de implementatie van dat plan nu verder op.
Het regulier net verder versterkt, ook op zondag
De vernieuwde aanpak van het openbaar vervoer vertrekt vanuit een regionaal netwerk van kernlijnen die op werkdagen minstens elk uur zullen rijden. Voor veel bestaande lijnen vormt dat een belangrijke stap vooruit ten opzichte van vandaag. Die verschillende lijnen vormen samen een dragend netwerk dat zorgt voor een regelmatige, stabiele verbinding van de kernen in de regio en over de regiogrenzen. Door de bundeling van lijnen ontstaat op bepaalde trajecten zoals Tielt – Meulebeke of Oostrozebeke – Waregem zelfs een halfuurfrequentie. Dat dragende netwerk wordt gevormd door volgende verbindingen:
- Torhout – Koekelare – Diksmuide
- Torhout – Eernegem – Gistel – Oostende
- Torhout – Kortemark – Staden – Ieper
- Torhout – Lichtervelde – Hooglede – Roeselare
- Torhout – Aartrijke – Zedelgem – Brugge
- Roeselare – Ardooie – Zwevezele
- Roeselare – Tielt
- Tielt – Wingene – Brugge
- Tielt – Aalter
- Tielt – Dentergem – Waregem
- Waregem – Meulebeke – Tielt
- Waregem – Ingelmunster – Roeselare
- Tielt – Meulebeke – Kortrijk
- Kortrijk – Izegem – Roeselare
- Roeselare – Menen via Ledegem en Dadizele
- Ledegem – Kortrijk
- Roeselare – Zonnebeke – Ieper
- Roeselare – Poelkapelle – Langemark
- Roeselare – Staden – Diksmuide
Het plan voorziet ook een versterking van de zondagbediening. Alle lijnen van de vervoerregio Midwest die door de week op een vaste cadans rijden, zullen straks ook op zaterdag en zondag bediend worden. Dat is belangrijk nieuws voor de gemeenten Ardooie, Dentergem, Lichtervelde, Roeselare, Staden, Tielt en Wielsbeke. Ten oosten van de lijn Wingene – Tielt – Ingelmunster rijdt vandaag op zondag geen enkele bus. Het nieuwe plan brengt daar structureel verandering in.
Daarnaast voorziet het plan in een ontsluitend netwerk van functionele ritten die de ochtend- en avondspits opvangen. Dat is belangrijk voor veel scholieren in de regio.
Versterking van het regionaalstedelijk netwerk
De vervoerrregio voorziet binnen het regionaalstedelijk gebied Roeselare een avondnet dat zal zorgen voor verbindingen vanuit de kernen Staden, Hooglede, Gits, Ardooie, Izegem, Ledegem en Moorslede naar het station van Roeselare en terug. Die lijnen volgen hetzelfde traject als de lijnen overdag en rijden in beide richtingen van 20 uur tot rond 22.30 uur (laatste vertrek station Roeselare), en op vrijdag en zaterdag tot rond 2.30 uur.
Visie op het vervoer op maat
Het nieuwe vervoerplan bevat ook een visie op het vervoer op maat. Dat staat in voor de zogenaamde first en last mile. Het vervoer op maat is er voor wie geen beroep kan doen op het sterke openbaar vervoernetwerk. Het vangt verspreide vervoervragen op of bedient specifieke doelgroepen zoals mensen met een mobiliteitsbeperking. Het vervoer op maat zal er in de vervoerregio Roeselare als volgt uitzien:
- Een flexibel, vraaggestuurd systeem van taxi’s of busjes dat verspreid wonende bewoners vanaf haltes of mobipunten naar het dragend netwerk aanvoert.
- Een flexibel, vraaggestuurd vervoersysteem voor doelgroepgebruikers zoals mensen met een mobiliteitsbeperking. Dat vervoer rijdt van bij hen thuis naar hun bestemming.
- Op 16 bijkomende plaatsen komt een back-to-one fietsdeelsysteem. Die deelfietsen komen bovenop bestaande initiatieven aan de stations van Izegem, Tielt, Torhout en Roeselare.
- 2 elektrische deelwagens aan elk treinstation ondersteunen mee de transitie naar meer duurzame mobiliteit en bieden een alternatief voor een (2de) wagen.
- Binnen het vervoer op maat worden ook een aantal vaste verbindingen ingelegd:
- De site van de penitentiaire instelling en opvangcentrum op de grens van Wingene en Ruiselede krijgt een vaste lijn die de verbinding met Wingene en Beernem station verzorgt. Die vaste lijn komt tegemoet aan het grote aantal belbusgebruikers dat er vandaag is. Daarnaast zorgt een dagelijkse spitsrit voor de verbinding naar Aalter.
- De inkomende dragende lijnen in de centrumstad Roeselare worden op marktdagen aangevuld met twee ontsluitende lijnen die vanuit de wijken vertrekken en die met de Grote Markt verbinden. Dat komt tegemoet aan een specifieke vervoersvraag en test tegelijk het potentieel voor een ontsluitend stadsnet.
Vervolgtraject
Het goedgekeurde vervoerplan vormt de basis voor het toekomstig openbaar vervoernetwerk in de regio. De implementatie ervan wordt concreet door De Lijn en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken opgenomen. Het departement zorgt onder andere voor de organisatie van de mobiliteitscentrale die het vervoer op maat zal aansturen en voor de aanbesteding van het vervoer op maat.
De komende maanden wordt ook samen met de gemeenten gewerkt aan de praktische kant van het nieuwe netwerk (mobipunten, haltelocaties, doorstroming, toegankelijkheid…). Het is daarnaast de bedoeling voor elk van de 15 vervoerregio’s een geïntegreerd mobiliteitsplan op te stellen dat niet enkel focust op het openbaar vervoer, maar ook op andere elementen in het voorontwerp decreet basisbereikbaarheid: “Basisbereikbaarheid gaat hand in hand met een duurzaam ruimtelijk kader door middel van een geïntegreerde aanpak van vervoer, infrastructuur en ruimtelijke ontwikkelingen, op het gebied van zowel planvorming, financiering als exploitatie”.
De opmaak van dat geïntegreerd mobiliteitsplan is parallel aan het nieuwe vervoerplan in 2019 door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken opgestart en wordt uitgewerkt in de schoot van de Vervoerregioraad Midwest.
Officiële documenten
- Stap ->
- Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster) (versie 15 april 2020)
- Visienota versie september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Visienota versie 30 januari 2024(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Actietabel (30 januari 2024 - definitieve versie)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Vrachtroutenetwerk (30 januari 2024 - definitieve versie)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Wegencategorisering(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Definitieve goedkeuring regionaal mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap ->
Openbaar vervoerplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - overzicht KN-AN(Excel bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - kaarten KN-AN(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - kaarten vgl bestaande situatie(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - initiatieven Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Midwest wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
Nota Inhoudsafbakening (NIA) voor adviesronde
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Midwest op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Adviesronde NIA: adviezen van de adviesinstanties
Vervoerregio Midwest verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 13 december 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving - VMM Luchtbeleid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Izegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Ledegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Oostrozebeke(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bundeling en verwerking van de adviezen
Nota Inhoudsafbakening (NIA) na adviesronde
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Kwaliteitsbeoordeling van de nota inhoudsafbakening door Team MER
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Midwest.
Ontwerp Plan-MER
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team MER op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
Openbaar onderzoek en adviesvraag aan adviesinstanties
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 17 augustus 2023 tot en met 15 oktober 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 1 augustus 2023 tot en met 29 oktober 2023.
Verwerking adviezen
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
Kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER door Team MER
Op 10 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Midwest.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verklaring bij het Plan-MER
Verslagen vervoerregioraad Midwest
- Stap 2020
Verslag VVR Midwest - 18 februari 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 28 april 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 27 oktober2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 24 november 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 15 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
Verslag VVR Midwest - 26 januari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 30 maart 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 29 juni 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 26 oktober 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 22 december 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
Verslag VVR Midwest - 22 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 3 mei 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 31 mei 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 28 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 27 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 20 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2023
Verslag VVR Midwest - 28 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 2 mei 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 13 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 27 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 24 oktober 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Midwest - 28 november 2023 (PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 8/12020
Peergroupsessie voor mobiliteitsbeperkten
- Stap 5/22020
Startmoment voor de raadsleden
- Stap 5/22020
startmoment stakeholders
- Stap 11/52020
Peergroupsessie met jeugdconsulenten over OV
- Stap 27/52020
Stakeholderssessie OV-plan
- Stap 9/62020
sessie raadsleden OV-plan
- Stap 8/72020
stakeholdersessie mobiliteit
- Stap 18/112020
stakeholdersessie ruimte
- Stap 16/122020
stakeholdersessie mobiliteit
- Stap 26/12021
online burgerbevraging
Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit.
- Stap 23/32021
stakeholderssessie OV lange termijn en veiligheid
- Stap 19/112021
stakeholdersessie logistiek
- Stap 11/102022
Infomoment visienota voor stakeholders en raadsleden
- Stap 28/22023
Bevraging gemeentelijke adviesraden
- Stap 25/92023
Infocafé voor burgers en stakeholders n.a.v. openbaar onderzoek
Heeft u vragen voor ons?
Stel uw vraag via vervoerregio.midwest@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Contact
VERVOERREGIO MIDWEST | |
VAC Brugge Koning Albert I-laan 1-2 8200 Brugge T 050 24 80 40 vervoerregio.midwest@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitter | |
Lieven Van Eenoo T 050 24 80 40 lieven.vaneenoo@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Voorzitter |
Team MOW | |
Niels Verdonck | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Rik Loyson | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Vincent Huart T 059 56 53 24 vincent.huart@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiomanager |
Kelly Vyaene T 059 56 52 55 kelly.vyaene@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiodeskundige |
Laura Desimpelaere laura.desimpelaere@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv |