Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Leuven

Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Leuven

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Leuven aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP. 

Documenten RMP (2020-2023)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).

  • Stap 2/52024

    Op 2 mei 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Leuven officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 april 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Leuven uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.

    Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:

    Regionaal Mobiliteitsplan - beleidsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Regionaal Mobiliteitsplan - samenvatting(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.

    De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.

    Synthesenota VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor een lange termijn vast voor de vervoerregio, en dat voor alle vervoersmodi. Dit plan doet onder andere uitspraken over de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoernetwerk uit en werkt maatregelen uit voor de verbetering van de doorstroming, het verhogen van de verkeersveiligheid en het realiseren van een volwaardig fietsbeleid.

    Oriëntatienota VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Bijlage beleidscontext oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Plan-MER (2022-2023)

De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 23 november 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject (2019-2023)

Om een realistisch regionaal mobiliteitsplan uit te werken zijn ideeën, suggesties, visies, bekommernissen, enz. van onze stakeholders essentieel in het hele proces. Onder stakeholders verstaan we alle bij het mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Leuven betrokken actoren, zowel georganiseerde als niet-georganiseerde. Een stakeholder kan met andere woorden een organisatie zijn die zich met mobiliteit bezig houdt, maar ook een gewone burger, een agentschap, …

In het proces voor de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan voorzien we vijf sporen waarlangs verschillende stakeholders geïnformeerd en betrokken worden. Bekijk hier het schematisch overzicht van de verschillende participatiemomenten(PDF bestand opent in nieuw venster).

  • Spoor 1: Lokale en bovenlokale overheden: De lokale en bovenlokale overheden worden betrokken via de vervoerregioraad en werkbanken waar ruimte is voor diepgaander overleg.
  • Spoor 2: Belangengroepen en middenveldorganisaties: De middenveldorganisaties en belangengroepen vormen onze ogen en oren op het terrein, hun lokale expertise is dus ook onmisbaar bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. Wie nauw betrokken wil worden, kan input geven tijdens de werkbanken. Wie enkel geïnformeerd wil worden, kan deelnemen aan de klankbordgroepen.
  • Spoor 3: (Academische) Experten met bovenlokale kennis: Om de dynamiek te bevorderen, nodigen we experten uit. Deze experten zijn onafhankelijk van het studieteam en kunnen net zoals de belangengroepen en middelveldorganisaties deelnemen aan de werkbanken of de klankbordgroepen om vernieuwende ideeën en concepten aan te bieden en de discussies te voeden.
  • Spoor 4: Het brede publiek: Om de noden en wensen van inwoners te kennen, organiseren we brede publieksmomenten. Het doel ervan is om inwoners te consulteren en informeren over het voorgestelde mobiliteitsbeleid. Dat doen we aan de hand van digitale en fysieke infosessies.
  • Spoor 5: Gemeenteraadsleden: In het vijfde spoor betrekken we de gemeenteraadsleden van de Vervoerregio Leuven. De raadsleden worden geïnformeerd via nieuwsbrieven en we gaan in het najaar van 2022 met hen in gesprek.
  • Doorlopend:
    • nieuwsbrieven voor (boven)lokale overheden, belangengroepen en middenveldorganisaties, experten en gemeenteraadsleden.
    • om de 2 à 3 maanden worden werkbanken georganiseerd voor lokale en bovenlokale overheden, belangengroepen en middenveldorganisaties en experten.

Openbaar vervoerplan (2019-2020)

Met de introductie van basisbereikbaarheid gaan we naar een vraaggericht openbaar vervoer : het aanbod wordt beter afgestemd op de vervoersvraag van de reiziger en op de reële vervoerstromen. Wat betekent dit nu? Basisbereikbaarheid gaat uit van het principe: het juiste vervoermiddel op het juiste tijdstip op de juiste plaats.

De vervoerregio Leuven heeft op 13 oktober 2020 het korte termijnplan vastgesteld voor alle buslijnen van het openbaar vervoer en het concept voor het vervoer op maat.

Basisnota OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Netplan OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Nachtnet OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Schema OV regio VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Schema OV stadsnet VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

VOM-nota OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Schema VOM regio VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)

Overzicht buslijnen OV-plan VVR Leuven(opent in nieuw venster)

De beschikbaarheid van vervoersmogelijkheden en goed uitgeruste knooppunten maken het mogelijk vlot te schakelen tussen verschillende vervoersmiddelen. Met dit plan bekomen we niet enkel een efficiënter openbaar vervoer maar wordt een eerste stap gezet richting de combinatie van vervoersmogelijkheden in een verplaatsingsketen (vb. openbaar vervoer, deelfietsen of taxi). Ze worden niet langer beschouwd als elkaars concurrent maar moeten elkaar juist aanvullen en op elkaar inspelen

Door het aanbod beter af te stemmen op de vraag, worden overvolle treinen op drukke assen en lege bussen in rustige woonwijken vermeden. Zo worden de vervoersmogelijkheden en financiële middelen op een efficiëntere manier ingezet.

Openbaar vervoerplan (korte termijn)

De Vervoerregio Leuven heeft de opdracht om een regionaal vervoerplan op te maken. Dit mobiliteitsplan heeft een tijdshorizon van tien jaar (2030). Maar we kijken ook nu al naar de korte termijn en buigen ons over de organisatie van het openbaar vervoer. Onder openbaar vervoer horen niet enkel de treinen en de bussen. Maar ook flextaxi’s, shuttles en marktbussen, deelfietsen en -auto’s en Hoppinpunten horen onder de noemer openbaar vervoer.

Wil je weten wat er reeds in 2022 in het straatbeeld zal veranderen? Kies een thema en bekijk de video.

  • Stap 1

    Deelwagens

    Inhoud is aan het laden
  • Stap 2

    Deelfietsen

    Inhoud is aan het laden
  • Stap 3

    Flextaxi's

    Inhoud is aan het laden
  • Stap 4

    Shuttles

    Inhoud is aan het laden
  • Stap 5

    Hoppinpunten

    Inhoud is aan het laden
  • Stap 6

    Busnetwerk

    Inhoud is aan het laden

Openbaar vervoerplan (lange termijn)

De ruimtelijke planprocessen zijn een leidraad voor de toekomstige ontwikkelingen rond het openbaar vervoerplan. Het gaat om de volgende processen: het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant, het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) en het strategisch project Regionet Leuven. Toch hebben we als Vervoerregio Leuven niet de ambitie om parallel aan hen een ruimtelijk beleid uit te werken. De toekomstige ruimtelijke context wordt uitgewerkt door de provincie Vlaams-Brabant en dient nog getoetst te worden aan de verwachtingen van de betrokken stakeholders van de Vervoerregio Leuven. Echter kan het openbaar vervoerplan (korte termijn) een aanknopingspunt zijn om het locatiebeleid te versterken door woningen, appartementen en voorzieningen te concentreren in de nabijheid van belangrijke haltes. Om er een samenhangende verhaal van te maken zal de Vervoerregio Leuven zo veel mogelijk afstemmen met deze lopende planprocessen.