Aanhangwagens
Elk voertuig dat bestemd is om door een ander voertuig voortbewogen te worden, is een aanhangwagen.
Lees meer over het verschil tussen een lichte en zware aanhangwagen en alles wat u moet weten wanneer u uw aanhangwagen veilig in het verkeer wil brengen.
Lichte of zware aanhangwagen
Een lichte aanhangwagen:
- is een aanhangwagen of oplegger die de maximaal toegelaten massa van 750 kg niet overschrijdt en die uitsluitend getrokken wordt door een personenauto, een auto voor dubbel gebruik, een minibus, een ziekenauto, een motorfiets, een lichte vrachtauto, een kampeerwagen, een autobus of een autocar.
- is gedekt door de BA-verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) van uw trekkend voertuig. Vermeld wel aan uw verzekeraar dat u een aanhangwagen zal trekken. Die vermelding komt op uw groene verzekeringskaart.
Een zware aanhangwagen:
- heeft een maximaal toegelaten massa die hoger is dan 750 kg.
- heeft remmen.
- heeft een aparte verzekering nodig (op basis van het chassisnummer of de nummerplaat) en beschikt over een verzekeringsdocument.
- moet ingeschreven worden bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV)(opent in nieuw venster) en krijgt een aparte nummerplaat dat begint met de letter Q of U.
- moet verplicht voorgereden worden bij de technische keuring.
- moet jaarlijkse verkeersbelasting betalen.
Standaarduitrusting
Ga na waarmee uw aanhangwagen standaard uitgerust moet zijn.
Inschrijving, nummerplaat, verkeersbelasting, rijbewijs en invoer
Homologatie en technische keuring
Homologatie van uw aanhangwagen
Alle aanhangwagens moeten sinds 2012 over een chassisnummer en een gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC) beschikken. Het gelijkvormigheidsattest omschrijft hoe uw aanhangwagen is opgebouwd en bevat informatie over afmetingen, gewicht en de bandenmaat. Daarbij hoort ook een Europees goedkeuringsnummer.
Keuring van uw trekhaak
De trekhaak moet altijd gekeurd zijn en mag niet zwaarder belast worden dan de vermelding op de koppelingsinrichting. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen fabrieksgemonteerde trekhaken en trekhaken die achteraf geïnstalleerd zijn.
- Als uw aanhangwagen geen remmen heeft, moet er een hulpkoppeling bevestigd worden aan het voertuig (niet aan de trekhaak).
- Als uw aanhangwagen geremd is, moet er een noodbreekremkabel bevestigd worden aan het trekkend voertuig.
Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen het gebruik: meer dan 750 kg slepen of minder dan 750 kg slepen (of fietsendrager).
Trekhaak minder dan 750 kg of fietsendrager | Trekhaak meer dan 750 kg |
|
|
Controleer zelf uw aanhangwagen
Voor u zich met een aangekoppelde fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer op de openbare weg begeeft, kunt u zelf een controle uitvoeren om veilig op weg te kunnen.
Bandenspanning
De banden vormen het enige contact tussen uw aanhangwagen en de weg. Controleer de bandenspanning en de banden zelf van uw aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer voor gebruik daarom goed op droogtescheurtjes. Door het natuurlijke verouderingsproces wordt het rubber van de band harder en brozer, wat ervoor zorgt dat de band sneller warm wordt. Warme lucht zet uit en kan een klapband veroorzaken.
Koppeling en trekhaak
Voor een veilige rit moet u de auto en de fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer op een correctie manier met elkaar verbinden. De belangrijkste verbinding is de koppeling van het te trekken object die aan de trekhaak wordt vastgemaakt. Controleer die koppeling op ernstige slijtage. Voldoende smering is raadzaam.
Kogeldruk van de trekhaak
Het gewicht dat uw fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer uitoefent op uw trekhaak noemen we kogeldruk. Die mag nooit te hoog of te laag zijn en moet altijd binnen een bepaalde marge blijven. Die marge verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 en 75 kg. De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en in de documenten van uw auto. Als de maximale kogeldruk op uw typeplaatje verschilt van die in uw voertuigpapieren, zijn de gegevens in uw voertuigpapieren leidend.
Uw kogeldruk meten
U kunt uw kogeldruk op 3 verschillende manieren meten:
- hangend, via een trekveer met schaalverdeling.
- met een personenweegschaal: zet een latje in de kop van uw koppeling. Zet het latje op de weegschaal en controleer het gewicht. Meet daarna het gewicht met het latje en weegschaal onder het neuswiel. Zo weet u zeker dat de kogeldruk correct is.
- met een kogeldrukmeter, dat u aankoopt bij een dealer van aanhangers of caravans.
Bevestigingskabel
Een fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer kan door technische defecten aan de koppeling of onder extreme manoeuvres tijdens het rijden losraken van de trekauto. Om de gevolgen daarvan te beperken, moet u ongeremde aanhangers, caravans, boot- of paardentrailers verbinden aan de trekhaak door middel van een kabel en hulpkoppeling. Controleer de kabel regelmatig en zorg ervoor dat hij op een correcte wijze wordt bevestigd.
Buitenspiegels
Buitenspiegels of camerasystemen zijn erg belangrijk bij aanhangwagens omdat ze het zicht naar achteren kunnen belemmeren. Als er links onvoldoende zicht is op het achteropkomend verkeer moet er een bijkomende buitenspiegel geplaatst worden, Dat is altijd verplicht als u een caravan hebt.
Verlichting
Zien en gezien worden is belangrijk voor de verkeersveiligheid. Zorg ervoor dat andere weggebruikers geen hinder ondervinden door uw koplampen. Door het gewicht van de fietsendrager, aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer komt vrijwel elk voertuig aan de voorzijde iets omhoog, waardoor uw koplampen uw medeweggebruikers kunnen verblinden.
Controleer dus:
- de koplampen
- de nummerplaatverlichting
- de richtingsaanwijzers
- de achteruitrijlichten
- de mistachterlichten
- de remlichten.
Ladingzekering
Ladingzekering is verplicht bij elk voertuig en hun aanhangwagens. Als uw aanhangwagen uitgerust is met sjorpunten moet de constructeur meegeven wat de maximale treklast is (uitgedrukt in daN). Die mag u niet overschrijden. Gebruik een net of zeil om te verhinderen dat een lading wegwaait of opstuift. Het net of zeil is niet geconstrueerd om de lading vast te sjorren. U mag enkel sjormateriaal gebruiken, zoals spanbanden of kettingen, die voorzien zijn van een gebruiksaanwijzing en een label met de maximale span- of trekkrachten.
Zorg dat de wanden van uw aanhangwagen niet overbelast worden. Een uitstekende lading kan in vele gevallen niet correct gezekerd worden en kan ervoor zorgen dat de aanhangwagen begint te slingeren wanneer de kogeldruk te weinig of te veel belast wordt. Te hoge lading kan er dan voor zorgen dat uw aanhangwagen kantelt.
Nuttige termen en afkortingen
Sleep
Elke groep voertuigen die aan elkaar gekoppeld zijn om door één en dezelfde kracht voortbewogen te worden. Wanneer een sleep uit een trekkend voertuig en een oplegger bestaat, gaat het om een geleed voertuig.
Eigen massa
De massa van het rijklare voertuig: met carrosserie, uitrusting, toebehoren en brandstof, water en smeerolie. De vervoerde personen of goederen moet u niet tot de eigen massa van de aanhangwagen rekenen.
MTM, MTMS en MTSM
- MTM staat voor de maximaal toegelaten massa van de aanhangwagen.
- MTMS staat voor de maximaal toegelaten massa van de sleep.
- MTSM staat voor de maximaal toegelaten sleepbare massa: dat is de maximale massa van een aanhangwagen die technisch door een motorvoertuig kan getrokken worden. Er kan een verschil zijn in de sleepbare massa wanneer de aanhangwagen is uitgerust met remmen (geremd of ongeremd).
Massa in beladen toestand
Het geheel van de eigen massa van het voertuig en de massa van zijn lading, de bestuurder en van elke andere vervoerde persoon.
Nuttig laadvermogen
Het nuttig laadvermogen is de maximaal toegelaten massa (MTM) min de rijklare massa van het trekkend voertuig.
Waar kunt u die gegevens terugvinden?
- op het gelijkvormigheidsattest of de technische fiche van uw voertuig en/of aanhangwagen
- op de documenten van uw technische keuring
- op het identificatieplaatje van uw voertuig en aanhangwagen.