Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleidingscheques voor werknemers

Opleidingscheques voor werknemers

Wilt u een opleiding volgen om uw positie op de arbeidsmarkt te versterken? Mogelijk hebt u recht op een opleidingscheque, waarmee u een deel van die opleiding kunt betalen. De waarde van de cheque is gelijk aan het subsidiebedrag dat u ontvangt van de Vlaamse overheid.

Simulator

Wilt u snel weten of u recht hebt op een opleidingscheque? Beantwoord de vragen in de simulator.

Voor wie?

Of u in aanmerking komt voor een opleidingscheque, wordt bepaald door:

  • uw werksituatie: alleen voor werknemers

    U komt in aanmerking als u werknemer bent (zowel de privésector als de publieke sector). Ook als uitzendkracht/interimkracht en in geval van tijdelijke werkloosheid komt u in aanmerking, omdat u door een arbeidsovereenkomst verbonden bent met uw werkgever.

    U komt dus niet in aanmerking als u:

    • zelfstandige in hoofdberoep bent.
      Als werknemer met een zelfstandige activiteit in bijberoep hebt u wel recht op opleidingscheques, maar in dat geval kunt u voor dezelfde opleiding geen opleidingscheques gebruiken voor de kmo-portefeuille.

    • werkloos bent

    • met een studentenovereenkomst werkt

    • met een arbeidsovereenkomst werkt van minder dan 80 uren per maand in het kader van een leerovereenkomst  (bv. deeltijds leren en werken, een IBO-contract...).

  • uw woonplaats

    U woont:

    • in het Vlaamse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    • in een ander land dan België dat tot de EU of de EER behoort
      EN
      u werkt in het Vlaamse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

    • in Wallonië, op voorwaarde dat u daarheen verhuisd bent uit een ander land (dan België) dat tot de EU of EER behoort
      EN
      u werkt in het Vlaamse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

  • uw scholingsgraad

Welke opleidingen?

U kunt opleidingscheques gebruiken voor het betalen van:

Waarde van een opleidingscheque

De waarde van een opleidingscheque is gelijk aan het subsidiebedrag dat u van de Vlaamse overheid ontvangt. Deze waarde wordt automatisch berekend op basis van de door u ingevoerde gegevens. De subsidie is gelijk aan de helft van het factuurbedrag van de opleiding, met een maximum van 125 euro per schooljaar (van 1 september tot en met 31 augustus).

Verhoogde tegemoetkoming

In 2 situaties hebt u recht op een hogere subsidie, die automatisch berekend wordt bij uw aanvraag.

Opleidingscheque aanvragen

U vraagt uw opleidingscheque online aan. U doet dat via het WSE-loket(opent in nieuw venster).

Wanneer?

U kan een opleidingscheque aanvragen tot 3 maanden na de startdatum van de opleiding. Doe dat bij voorkeur voordat u het inschrijvingsgeld betaalt. Op die manier kunt u uw inschrijvingsgeld (deels) betalen met de cheque. De meeste opleidingsverstrekkers aanvaarden de opleidingscheque ook nog nadat het inschrijvingsgeld al betaald werd, en betalen dan hetgeen te veel betaald werd terug.

Werkt u als uitzendkracht? Vraag dan uw opleidingscheque aan op een dag dat u werkt.

Procedure

Volg de onderstaande stappen om de opleidingscheque online aan te vragen. Hebt u ondersteuning nodig bij het doorlopen van de stappen? Bel dan naar het gratis nummer 1700 of mail naar opleidingscheques@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) en vermeld in het onderwerp ‘Ondersteuning nodig bij de aanvraag’.

  • Stap 1

    Voor uw aanvraag hebt u de onderstaande gegevens nodig.

    • Over uzelf:

      • uw telefoonnummer (vast of gsm)

      • uw e-mailadres

      • uw scholingsgraad (kortgeschoold, middengeschoold of hooggeschoold). U moet dat aanvinken in het WSE-loket. U hoeft daarvoor geen document op te laden.

      • uw tewerkstellingsplaats volgens uw arbeidscontract: Vlaams Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest of ergens anders. U moet dat aanvinken in het WSE-loket. U hoeft daarvoor geen document op te laden.

    • Over de opleiding die u wilt volgen:

      • het ODB-registratienummer van de opleiding (niet van de module die u volgt, dus zonder het achtervoegsel bv. -001). Dat nummer vindt u op uw inschrijvingsattest, in de opleidingsdatabank of vraagt u na bij uw opleidingsverstrekker (school, opleidingscentrum…)

      • de naam van de opleiding

      • de opleidingsverstrekker

      • de startdatum van de opleiding
      • het factuurbedrag van de opleiding
      • het POP-attest in geval van een loopbaangerichte opleiding.

  • Stap 2

    Ga naar het WSE-loket(opent in nieuw venster) en meld u aan met één van de digitale sleutels.  Klik daarna op uw persoonlijke naam (natuurlijk persoon) om door te gaan.

    Lees meer over aanmelden in het WSE-loket. 

  • Stap 3

    Bent u ingelogd in het WSE-loket?

    • Klik naar ‘Start nieuwe aanvraag’.
    • Klik daarna op ‘Opleidingscheques’.
    • Vul op de eerste pagina de gegevens over uzelf in bij ‘Werknemer gegevens’.
    • Klik daarna links onderaan op de knop ‘Volgende’.
    • Vul op de tweede pagina de gegevens van de opleiding in.
    • Vul het juiste ODB-nummer in: gebruik hoofdletters en gebruik geen modulecode. Bijvoorbeeld: ODB-Y00162 en niet odb-y00162-001. De naam van de opleiding wordt automatisch ingevuld.
    • Duid bij CVO- en Syntra-opleidingen aan bij welk CVO of Syntra u de opleiding volgt.
    • Vul de startdatum van de opleiding in.
    • Vul het factuurbedrag van de opleiding in.
    • Kiest u voor ODB-P00001 (loopbaangerichte opleiding) en u hebt de afgelopen 6 jaar loopbaanbegeleiding gevolgd, dan voegt u volgende documenten toe:
      • attest van loopbaanbegeleiding (POP-attest)
      • inschrijvingsattest van de opleiding
      • factuur van de opleiding
    • Kiest u voor ODB-P00009 (overgangsmaatregel stopgezette VOV-opleiding-OC) dan voegt u volgende documenten toe:
      • inschrijvingsattest van de opleiding
      • factuur van de opleiding
    • Kiest u voor ODB-P00004 (creditcontracten hoger onderwijs) dan voegt u volgende documenten toe:
      • inschrijvingsattest van de opleiding
      • factuur van de opleiding
    • Klik daarna links onderaan op de knop ‘Volgende’.
    • Lees op de derde pagina al uw ingevulde gegevens na.
    • Klik links onderaan op ‘Vorige’ als u nog dingen wilt aanpassen.
    • Lees onderaan de voorwaarden en vink aan om te bevestigen.
    • Klik links onderaan op de knop ‘Indienen’ om uw aanvraag in te dienen.

    Nadat u uw aanvraag hebt ingediend, verschijnt er een melding op uw scherm dat uw aanvraag succesvol werd ingediend. U ontvangt ook een bevestigingsmail op het e-mailadres dat u invoerde.

Na de aanvraag

Na de registratie van uw aanvraag worden gegevens opgehaald bij andere overheidsdatabanken om uw recht op opleidingscheques te controleren. Het controleproces neemt meestal maar enkele minuten in beslag. U ontvangt de beslissing per e-mail.

Beslissingen over aanvragen voor loopbaangerichte opleidingen (ODB-P00001) en creditcontracten hoger onderwijs (ODB-P00004) nemen meer tijd in beslag omdat de documenten door een dossierbehandelaar gecontroleerd worden.

Betalen met opleidingscheque

U kan de opleidingscheque afgeven aan de opleidingsverstrekker tot de ‘door de aanvrager te gebruiken datum’ vermeld op de opleidingscheque (= 4 maanden na de startdatum van de opleiding).

Met de opleidingscheque betaalt u (een deel van) de factuur van de opleiding, bijvoorbeeld het inschrijvingsgeld, het cursusmateriaal of de boeken die u bij de opleidingsverstrekker zelf kunt aankopen, of de kosten die u moet maken om deel te nemen aan examens of testen.

De cheque kan alleen als betaalmiddel gebruikt worden voor het betalen van de opleiding bij de opleidingsverstrekker die op de cheque vermeld staat.

Bent u de e-mail met de digitale cheque kwijt? Dan kan u de cheque altijd terugvinden in het WSE-loket, waar u de cheque aanvroeg, bij de documenten van het dossier.

Als de opleidingsverstrekker uw cheque niet aanvaardt, moet u de opleidingscheque annuleren. Na annulatie van de cheque wordt uw saldo voor opleidingscheques teruggezet naar het saldo van voor de goedkeuring van het dossier.

Een opleidingscheque annuleren

U kan een opleidingscheque annuleren tot de ‘door de aanvrager te gebruiken tot’ datum die op de opleidingscheque vermeld is (= 4 maanden na de startdatum van de opleiding).

Ga naar het WSE-loket(opent in nieuw venster) en meld u aan met één van de digitale sleutels.  Klik daarna op uw persoonlijke naam (natuurlijk persoon) om door te gaan.

  • Klik naar ‘mijn lopende dossiers’
  • Selecteer de maatregel ‘opleidingscheques’
  • Klik op filteren
    Er wordt een overzicht van al uw ingediende aanvragen opleidingscheques getoond.
  • Klik op het dossiernummer waarover u meer informatie wilt
    In dit dossieroverzicht kan u de actuele stand van het dossier en de status van de opleidingscheque terugvinden.
  • Een opleidingscheque met status ‘uitgegeven’ kan geannuleerd worden door rechts bovenaan op de actieknop ‘annuleren’ te klikken.

Opleidingscheque uitgegeven door Edenred

Hebt u nog een opleidingscheque die uitgegeven werd door Edenred? Dan kan u deze cheque gebruiken tot de vervaldatum die erop vermeld staat. Dien ze bij voorkeur voor 1 januari 2025 in.

Hebt u de opleidingscheque niet gebruikt of is de vervaldatum verstreken? Dan kan u uw individuele bijdrage zelf terugvragen door de opleidingscheque te annuleren. Edenred betaalt u binnen de week uw individuele bijdrage terug.

Zoek de e-mail die u van Edenred ontving (met het betalingsverzoek of de opleidingscheque) en klik op de blauwe link ‘cheque annuleren’ of op de link helpdesk Edenred(opent in nieuw venster) (klik door naar ‘een aanvraag indienen’).

Edenred betaalt de individuele bijdrage van niet gebruikte vervallen cheques automatisch terug aan de werknemer 12 maanden na de uitgiftedatum van de cheque.

Andere steunmaatregelen

Naast opleidingscheques zijn er nog andere vormen van steun voor wie een opleiding wil volgen.

Veelgestelde vragen