Gedaan met laden. U bevindt zich op: Liselotte Marnef, werken binnen een complementair team

Liselotte Marnef, werken binnen een complementair team

Liselotte Marnef is een gedreven jurist en werkt sinds 2016 bij de Vlaamse overheid. In deze getuigenis vertelt ze over haar traject van beleidsmedewerker voor UNESCO in Parijs tot onderwijsjurist bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten van de Vlaamse Overheid.

Vooral het studieaspect vind ik heel leuk. In teksten duiken en graven naar een oplossing. Out of the box kunnen denken helpt daarin

Liselotte Marnef

Jurist

Van UNESCO naar het onderwijsrecht

Na haar job bij UNESCO in Parijs keerde Liselotte Marnef terug naar Vlaanderen om een job te vinden die aansloot bij haar masterdiploma in het internationaal en Europees recht. In 2016 begon ze als onderwijsjurist bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten, waar haar dagen gevuld zijn met uitdagende en uiteenlopende taken en projecten.

Van overheidsopdrachten tot integriteitskwesties

In haar rol als onderwijsjurist houdt Liselotte zich bezig met verschillende onderwerpen, van overheidsopdrachten tot integriteitskwesties. “Ik ben de contactpersoon rond integriteit binnen het beleidsdomein Onderwijs en Vorming. Ik heb daarin een brugfunctie tussen enerzijds scholen, leerkrachten of ouders en anderzijds het parket.”

Advies, privacy en creativiteit

Naast haar reguliere taken geeft Liselotte advies over privacy en AVG, en volgt ze het Europese aspect van professionele erkenning voor buitenlandse leerkrachten op, in samenwerking met de federale overheid. Haar werk vereist niet alleen juridische deskundigheid, maar ook creativiteit en een proactieve benadering om complexe vraagstukken op te lossen.

Een missie om problemen op te lossen

“Je helpt mensen verder met je advies. Dat is de bedoeling. Op die manier help je ook het probleem oplossen of zelfs voorkomen. Ik haal er zoveel voldoening uit wanneer ik mensen kan helpen met een goed geschreven advies, waardoor ze verder kunnen met complexe wetgeving. Wanneer ik die helder en praktisch toepasbaar kan maken en ze geen verdere vragen hebben – dan is mijn missie geslaagd.”

Werken in een complementair team

Ze maakt deel uit van een team van zeven juristen, elk met hun eigen specialisatie binnen het onderwijsrecht. Dankzij hun verschillende achtergronden en expertises, vormen ze een complementair en hecht team dat elkaar ondersteunt en aanvult. “We zijn niet allemaal hetzelfde, integendeel. Hoe HR er in geslaagd is om zo’n leuke en complementaire collega’s bij elkaar te zoeken, dat heb ik nooit geweten.”