Doe een voorstel aan de overheid
Hebt u een suggestie om een wet of decreet nog beter te maken of vindt u dat er in uw gemeente een beleidsmaatregel ontbreekt? Dan kunt u dat melden bij de bevoegde overheid – op lokaal, regionaal, federaal en Europees niveau. Bij de Vlaamse overheid doet u dat zo:
Verzoekschrift bij het Vlaams Parlement
Met een verzoekschrift of petitie aan het Vlaams Parlement vraagt u om een decreet te wijzigen of een nieuw voorstel te bespreken. Dat petitierecht is een vorm van rechtstreekse democratie. Lees hoe u een verzoekschrift indient.
Nieuw: voorstel aan de Vlaamse Regering of administratie
Sinds 1 januari 2019 is het nieuwe Vlaamse bestuursdecreet van kracht. Vanaf dan hebt u het recht om een eigen beleidsvoorstel in te dienen bij de Vlaamse overheid.
- Wat? U doet een voorstel over het beleid van de Vlaamse Regering of de Vlaamse regelgeving.
- Waar? Dat kan gratis bij een Vlaamse overheidsinstantie. Contacteer rechtstreeks de Vlaamse overheidsdienst die inhoudelijk werkt rond het thema waarover u een voorstel heeft.
- Follow-up? U krijgt binnen een redelijke termijn een reactie met een standpunt of informatie over de actie die de overheid onderneemt. Op voorwaarde dat uw voorstel gegrond en redelijk is.
Meldingen
Wilt u een probleem melden? In Vlaanderen zijn er heel wat verschillende meldpunten. Bekijk het overzicht van meldpunten in Vlaanderen.
Klachten over de Vlaamse overheid
Bent u ontevreden over de dienstverlening van de Vlaamse overheid? Moet u te lang wachten op een antwoord of subsidie, krijgt u onterecht een boete of vindt u dat de wetgeving niet correct is toegepast in uw dossier? Dan kunt u de klachtenprocedure bij de Vlaamse overheid volgen. Deze verloopt in 3 stappen en is kosteloos.
Bent u ontevreden over het beleid van de Vlaamse Regering? Dan kunt u een beleidsklacht indienen.
Klachten over organisaties
Een aantal Vlaamse overheidsdiensten behandelt ook klachten over gesubsidieerde private organisaties.
- VDAB: klachten over tenderpartners(opent in nieuw venster)
- VMM: klachten over watermaatschappijen of rioolbeheerders
- Departement Zorg:
- klachten over de dienstverlening van Departement Zorg, de Zorginspectie en VIPA(opent in nieuw venster)
- klachten over een erkende zorgvoorziening of een partnerorganisatie van Departement Zorg(opent in nieuw venster) (als u bij de voorziening of organisatie zelf geen of geen afdoend antwoord kreeg)
- klachten over woonzorgcentra(opent in nieuw venster)
- klachten over serviceflats(opent in nieuw venster)
- klachten over dagverzorgingscentra(opent in nieuw venster)
- klachten over centra voor kortverblijf(opent in nieuw venster)
- Opgroeipunt van agentschap Opgroeien:
- klachten over instellingen die werkzaam zijn binnen de sector van Kind en Gezin, zoals kinderopvang en consultatiebureaus(opent in nieuw venster)
- klachten over jeugdhulpverlening(opent in nieuw venster)
- klachten over gemeenschapsinstellingen(opent in nieuw venster)
- klachten over private voorzieningen in de jeugdbijstand(opent in nieuw venster)
- klachten over preventiebeleid voor minderjarigen in problematische opvoedingssituaties(opent in nieuw venster)
- klachten over subsidiëring van pleeggezinnen in de bijzondere jeugdbijstand(opent in nieuw venster)
- Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap:
het Agentschap Uitbetaling Groeipakket: klachten over uitbetalers van het groeipakket(opent in nieuw venster)
- Toerisme Vlaanderen: klachten over de service of kwaliteit van logies via de erkenningsborden ter plaatse
Daarnaast zijn er nog een aantal afzonderlijke ombudsdiensten:
- Ombudsdienst van het OPZC Rekem(opent in nieuw venster) voor klachten i.v.m. de wet Rechten van de patiënt, opname, verblijf, ontslag, verpleging, behandeling, bejegening
- Ombudsdienst voor Energie(opent in nieuw venster) voor klachten over energieleveranciers
Verzoekschriften, klachten of beleidsvoorstellen bij andere overheden
Ook bij andere overheden kunt u een voorstel, verzoekschrift of klacht indienen:
- U kunt via het Europees burgerinitiatief(opent in nieuw venster) de Europese Commissie oproepen een wetgevingsvoorstel te doen. Als er voor een burgerinitiatief 1 miljoen handtekeningen zijn verzameld, moet de Commissie aangeven welke stappen zij zal ondernemen.
- Woont, werkt, studeert u of bent u op bezoek in een ander EU-land en hebt u een probleem met oneerlijke regels of besluiten en discriminatoire bureaucratie? Dan kunt u een klacht indienen bij SOLVIT(opent in nieuw venster). SOLVIT kan u helpen met problemen zoals: de erkenning van uw beroepskwalificaties in het buitenland, visum en verblijfsrecht, handel en diensten (bedrijven), voertuigen en rijbewijzen, gezinstoelagen, pensioenrechten, werken in het buitenland, werkloosheidsuitkeringen, ziektekostenverzekering, toegang tot onderwijs, grensoverschrijdend verkeer van kapitaal en betalingen, btw-teruggave.
- federale overheid:
- beleidsvoorstel of verzoekschrift bij uw provincie
- beleidsvoorstel of verzoekschrift bij uw gemeente.