Het Facilitair Bedrijf
Het agentschap Facilitair Bedrijf ondersteunt de organisatie-entiteiten binnen de beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid en de provinciale en lokale besturen met facilitaire dienstverlening. Het agentschap bouwt een kwaliteitsvol, effectief, marktconform en zuinig aanbod uit aan patrimonium, ICT- en informatiediensten, producten en advies en draagt zo bij aan de optimale werking van de Vlaamse overheid als geheel.
Het Facilitair Bedrijf:
- beheert het vastgoed, onder meer door te zoeken naar een geschikte locatie voor de huisvesting van een of meer diensten van de Vlaamse administratie, het beheren van (ver)huurcontracten, en het toezicht op de uitvoering van bouw- en onderhoudswerkzaamheden
- ondersteunt de functionele inrichting van de werkplek: meubilair, ruimtebeheer, energiebeheer, telecommunicatie, audiovisuele voorzieningen, beveiliging, technisch onderhoud, enzovoort
- levert gebouwgebonden diensten (het onthaal, toegangscontrole en beveiliging, beheer van vergaderzalen en auditoria, onderhoud en herstellingen, afvalverwijdering, postbestelling en -verwerking, ...) in:
- Brussel (Herman Teirlinckgebouw, Marie-Elisabeth Belpairegebouw en Hendrik Consciencegebouw)
- Antwerpen (Anna Bijnsgebouw - VAC Antwerpen)
- Hasselt (Hendrik Van Veldekegebouw - VAC Hasselt)
- Gent (Virginie Lovelinggebouw - VAC Gent)
- Leuven (Dirk Boutsgebouw - VAC Leuven)
- Brugge (Jacob Van Maerlantgebouw - VAC Brugge)
- Mechelen (Rik Woutersgebouw - VAC Mechelen)
- beheert Facilipunt, de aanvraagmodule voor Vlaamse ambtenaren voor facilitaire diensten en zaalreservaties
- organiseert de schoonmaak: werkplekken en algemene delen, ramen- en gevelreiniging, sanitaire ruimtes, …
- organiseert de catering door de opvolging en coördinatie van personeelsrestaurants en -cafetaria’s, kitchenettes, vergaderingen en speciale evenementen, cateringautomaten, enzovoort
- zorgt voor de voorbereiding en uitvoering van drukwerkopdrachten
- ondersteunt de archiefzorg en het archiefbeheer
- beheert goederen, onder meer door contracten voor facilitaire goederen en diensten af te sluiten, zoals kantoormateriaal, werkkledij, wagens…, en beheert een copier- en wagenpark
- organiseert het logistieke transport: de organisatie van goederenvervoer, verhuisopdrachten, dagelijkse koerierdiensten tussen de verschillende gebouwen van de Vlaamse overheid in Brussel en in de Vlaamse provincies.
Organisatiestructuur
Contactgegevens
Het Facilitair Bedrijf
- Website
- www.facilipunt.be opent in nieuw venster
www.vlaanderen.be/facilitairbedrijf opent in nieuw venster - facilipunt@vlaanderen.be
- Telefoon
- 02 553 20 00
- Kantooruren
- Maandag
- 8:00 - 17:00
- Dinsdag
- 8:00 - 17:00
- Woensdag
- 8:00 - 17:00
- Donderdag
- 8:00 - 17:00
- Vrijdag
- 8:00 - 17:00
- Extra informatie
Wilt u de Data Protection Officer (functionaris voor gegevensbescherming) van agentschap Facilitair Bedrijf contacteren? Stuur dan een e-mail naar dpo.hetfacilitairbedrijf@vlaanderen.be.
- Adres
Het Facilitair Bedrijf
Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88, 1000 Brussel, België
Routeplanner opent in nieuw venster- Postadres
Het Facilitair Bedrijf
Koning Albert II laan 15 bus 201, 1210 Brussel, België
Contactpersonen
Woordvoerder
Oprichting
Het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap voor Facilitair Management (AFM) werd opgericht bij besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004. Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2006.
Met ingang van 28 juli 2014 werd de naam gewijzigd in agentschap Facilitair Bedrijf.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004(opent in nieuw venster) tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap voor Facilitair Management" (B.S. 13.07.2004)
- Besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006(opent in nieuw venster) tot operationalisering van het beleidsdomein Bestuurszaken (B.S. 05.05.2006)
Personeelsregelgeving
Rechtspositieregeling
Het personeel van het agentschap Facilitair Bedrijf valt onder het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006 .
- Besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (B.S. 27.03.2006)
Bijkomende of specifieke opdrachten
Binnen het Agentschap Facilitair Bedrijf bestaan er functies die voorkomen op de lijst van bijkomende of specifieke opdrachten.
- Ministerieel besluit van 14 mei 2008(opent in nieuw venster) houdende vaststelling van de bijkomende of specifieke opdrachten bij de diensten van de Vlaamse overheid (B.S. 26.05.2008)(PDF bestand opent in nieuw venster)
Syndicaal statuut
Het agentschap Facilitair Bedrijf is onderworpen aan de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
- Wet van 19 december 1974(opent in nieuw venster) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel (B.S. 24.12.1974)
Sociale Zekerheid
Pensioenregeling
Inzake de pensioenregeling is het personeel van dit agentschap onderworpen aan de wettelijke en statutaire regelen die van toepassing zijn op het vast, tijdelijk en hulppersoneel van het Rijk [zie de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen (art. 87, §3)].