Klachten over een reisorganisatie
Als u een klacht hebt over het verloop van een reis met een reisbemiddelaar en/of een reisorganisator, dan kunt u een beroep doen op de Geschillencommissie Reizen, voor zover u bepaalde termijnen respecteert.
Belangrijk: de Geschillencommissie Reizen is alleen bevoegd voor reizen die bij een Belgische organisatie werden geboekt. Voor klachten over een buitenlandse reisorganisatie klopt u aan bij Europees Centrum voor de Consument(opent in nieuw venster).
Neem eerst zelf contact op
Neem eerst zelf contact op met uw reisbureau, touroperator of reisorganisatie. Dat kan al vanaf uw vakantiebestemming. Als u terecht niet tevreden bent, dan kan de reisorganisator een compensatie voorstellen.
U moet uw klacht richten tot de reisorganisator binnen een maand na uw terugkeer of vanaf de geplande vertrekdatum (als uw reis niet heeft plaatsgevonden). Gebruik een aangetekende brief.
Geschillencommissie Reizen
Als u en de reisorganisator geen akkoord bereiken binnen vier maanden na uw terugkeer (of na de geplande vertrekdatum), dan kunt u terecht bij de Geschillencommissie Reizen, die:
- onderzoekt en bemiddelt bij contractuele geschillen over touroperators, reisagenten, reisbureaus
- controleert of zij hun verplichtingen nakomen
- advies geeft bij vragen over reisovereenkomsten.
In eerste instantie zal de cel Verzoening bemiddelen om tot een schikking te komen. Indien nodig, zal de cel Arbitrage vervolgens het geschil bij een rechtbank aanhangig maken. U kiest zelf om naar de cel Verzoening dan wel naar de cel Arbitrage te gaan. Alle informatie over beide procedures en de contactgegevens vindt u op de website.