Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Mechelen

Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Mechelen

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Mechelen aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP. 

Documenten RMP (2020-2023)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (synthesenota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).

Plan-MER (2022-2023)

De mogelijke milieueffecten werden samen met de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan bekeken en hebben elkaar beïnvloed . Dit werd gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 23 november 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject (2019-2023)

Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Mechelen een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.

  • Stap 21/32024

    Terugkoppelmoment voor alle reizigersgroepen van het plan en acties

  • Stap 25/52022

    Vervoerregiodag met reizigersgroep A en B, aangevuld met C - Richting beleidsscenario Mechelen

  • Stap 13/92021

    Vervoerregioavond met reizigersgroep A en B, aangevuld met C (adviesraden van de gemeenten) - Naar een regionaal mobiliteitsplan voor de VVR Mechelen: verdiepen van de mogelijkheden

  • Stap 11/122020

    Vervoerregio overleg met actoren met reizigersgroep A en B - Regionaal Mobiliteitsplan: eerste inzichten en richtingen

  • Stap 5/62020

    Vervoerregiodag met reizigersgroep A en B - op weg naar een nieuwe visie voor mobiliteit

Openbaar vervoerplan (2019-2020)

De vervoerregio Mechelen heeft op ? het nieuwe vervoerplan voor de regio definitief goedgekeurd. De Lijn en de Vlaamse overheid nemen de implementatie van dit plan nu verder op zich.

De belangrijkste speerpunten van het regulier net

De belangrijkste speerpunten zijn:

  • een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als qua dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS en inspeelt op de effectieve vervoersvraag tussen kernen;
  • inzetten op sterke stamassen, dus hogere frequenties op die assen waar de grootste verplaatsingsstromen worden vastgesteld, zowel tijdens weekdagen als in het weekend;
  • het bundelen van een aantal buslijnen op grote assen waardoor frequenter, maar ook sneller gereisd kan worden;
  • een geïntegreerd avond- en nachtnet met latere ritten op de sterke stamassen binnen stad Brugge en in de regio.

Vervolgtraject
Het definitief goedgekeurde openbaar vervoerplan zal nu verder uitgewerkt worden door De Lijn en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

Openbaar vervoerplan 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan - bijlagen(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan - lijnfiches (kernnet, aanvullend net en functionele lijnen)(PDF bestand opent in nieuw venster)

Vervoer op Maat - unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster)